SDFI har i 2023 og 2024 modtaget henvendelser fra små virksomheder, som har oprettet mobilabonnement med binding i 36 måneder.
Virksomhederne har spurgt, om 36 måneders binding er lovligt.
SDFI er tilsynsmyndighed på teleområdet og har nu truffet flere afgørelser om, at mobilselskaber maksimalt må binde små erhvervskunder i 24 måneder, medmindre erhvervskunden har givet udtrykkeligt afkald på denne rettighed.
Det skriver Styrelsen for Dataforsyning og Infrastruktur i en pressemeddelelse.
Nye regler om binding siden 2021
Tidligere har mobilselskaber benyttet bindingsperioder på 36 måneder, når små virksomheder har oprettet mobilabonnement.
Enkeltmandsvirksomheder og andre små virksomheder har derfor kunnet opleve, at de skulle vente i 3 år fra oprettelsen af et abonnement, hvis de ville skifte mobilselskab uden at betale for frikøb.
I 2021 blev der indført nye EU-regler om bindingsperioder for små virksomheder, der opretter mobilabonnement eller bredbåndsabonnement.
De nye regler skal sikre, at små virksomheder kan skifte udbyder og få fuldt udbytte af konkurrencen.
Reglerne fra 2021 betyder, at bindingsperioden for små virksomheder maksimalt må være 24 måneder, medmindre virksomheden udtrykkeligt har givet afkald på denne rettighed.
Hvis en virksomhed fx forhandler sig frem til en bedre pris til gengæld for en længere bindingsperiode, rummer den nye regel altså mulighed for det.
Tilsyn med mobilselskabernes brug af bindingsperioder
På grund af henvendelserne har SDFI gennemført et tilsyn med de største mobilselskaber og truffet afgørelser i sagerne.
Mobilselskaberne benyttede 36 måneders binding i aftaler med små virksomheder uden at spørge virksomhederne, om de ønskede at give afkald på retten til 24 måneders binding.
I afgørelserne lægger SDFI vægt på, at en lille erhvervskundes valg af 36 måneders binding i salgsprocessen ikke i sig selv udgør et udtrykkeligt afkald på erhvervskundens ret til maksimum 24 måneders binding, og at en generel vilkårstekst om afkald på rettigheder kombineret med kundens underskrift på aftalen heller ikke udgør et udtrykkeligt afkald.
”Et udtrykkeligt afkald betyder, at erhvervskunden skal foretage en specifik aktiv handling, fx krydse af i et afkrydsningsfelt – og erhvervskunden skal også have tydelig oplysning om indholdet af det udtrykkelige afkald samtidig med afgivelsen af afkaldet,” siger Thomas Ilum Damsgaard, kontorchef i SDFI og fortsætter: ”Vi har haft en god og konstruktiv dialog med branchen om, hvordan reglerne bedst kan overholdes”.
SDFI’s afgørelser har virkning for både nye aftaler og for allerede indgåede aftaler, som er oprettet siden 21. december 2020, hvor de nye regler om binding trådte i kraft.
Afgørelserne er offentliggjort på SDFI’s hjemmeside (Rettigheder på teleområdet (sdfi.dk)), hvor du også kan læse mere om reglerne om bindingsperioder.
Brug af bindingsperioder i abonnementsaftaler på teleområdet
For forbrugere må bindingsperioder maksimalt være 6 måneder.
For små virksomheder må bindingsperioder maksimalt være 24 måneder – medmindre virksomheden giver udtrykkeligt afkald på denne ret.
(Små virksomheder er enkeltmandsvirksomheder og andre små virksomheder, som beskæftiger under 50 personer, og som har en årlig omsætning under 75 mio. kr.)
For store virksomheder kan bindingsperioder forhandles mellem virksomheden og teleselskabet inden for rammerne i konkurrenceloven.
Reglerne om bindingsperiode findes i § 7 i bekendtgørelse om slutbrugerrettigheder på teleområdet.