Danske forbrugere kan i løbet af de næste seks uger møde en reklamekampagne fra Arla online, i biografen, i fjernsynet og på udvalgte placeringer i landets største byer.
Formålet med kampagnen er ifølge andelsselskabet, der ejes af blandt andre knap 2000 danske mælkeproducenter, at bidrage til den igangværende debat om landbrugets og dermed mejerisektorens fremtid.
”Diskussionen er i fuld gang og på alle niveauer. På det politiske, hvor den grønne treparts anbefalinger nu skal forhandles, i samtaler med kunderne, som søger samarbejder for at accelerere den grønne omstilling, og hjemme ved forbrugernes spiseborde. Og vi hilser den diskussion velkommen, for den er vigtig. Men det er derfor ligeledes vigtigt for os at fortælle, hvordan vi i Arla arbejder konkret med den nødvendige grønne omstilling, så samtalen kan foregå på et reelt og oplyst grundlag”, siger viceadministrerende direktør og COO i Arla Foods, Peter Giørtz-Carlsen.
Svær at kommunikere
Han anerkender, at den grønne omstilling er en kompleks størrelse, og det kan være svært at kommunikere i øjenhøjde med forbrugeren på en måde, der er til at forstå uden at gå på kompromis med den videnskab og det datagrundlag, der ligger bag.
I kampagnen vil Arla bl.a. fortælle om en række helt konkrete initiativer, der kan medvirke til at sænke klimaaftrykket på gården. Nogle af initiativerne er udbredte på en lang række Arlagårde, mens andre er pilotprojekter hos udvalgte landmænd.
”Det er de færreste, der kan holde styr på livscyklusanalyser og ækvivalentstandarder, når snakken falder på bæredygtighed, og det er helt forståeligt. Men det må ikke betyde, at vi ikke informerer de danske forbrugere – og alle andre meningsdannere – om, hvordan vi arbejder inden for feltet. Tværtimod ser vi det som en slags forpligtelse. Både fordi vi med vores udledning har et stort ansvar, og fordi vores produkter er en essentiel del af mange danskeres hverdag”, siger Peter Giørtz-Carlsen og understreger, at magre mejeriprodukter er en del af de nationale kostråd, hvor der både tages hensyn til sundhed og klima1.
Innovation skal sikre fremdrift
Centralt i kampagnen er altså Arlas arbejde med den grønne omstilling, som tidligere på året blev samlet under navnet FarmAhead™.
Senest har Arla rullet sit FarmAhead™ Kundepartnerskab ud i Danmark. Her kobles Arlas datadrevne tilgang med kundernes krav og ønsker om at arbejde målrettet mod mere klimaeffektive varer på hylderne. Partnerskabet giver kunderne mulighed for tilgang til data, som de kan bruge i deres egen scope 3 klimarapportering samt til at sikre beviselige reduktioner af deres scope 3-udledninger.
Programmet blev lanceret i Danmark før sommeren, hvor det blev meldt ud, at alle danske detail- og foodservicekunder, der køber drikkemælk fra Arla, var med, svarende til en mælkemængde på ca. 200 mio. kg. Kunderne har engageret sig i programmet, som per 1. oktober omfatter alle kategorier og brands. Det betyder, at ca. 1 mia. kg råmælk er omfattet af programmet - det er alt mejeri, som sælges af Arla i Danmark.
”Arla ønsker at gå forrest i den grønne omstilling, og vi mener, at det skal ske gennem samarbejde, videndeling og innovation. Det er samarbejdet med vores ambitiøse kunder et godt eksempel på. Vores ambition er at fremstille mejeriprodukter af høj kvalitet med omtanke i hvert trin af produktionen. Omtanke på vores gårde, for vores dyr og for den jord, vi er afhængige af. Vi har udviklet FarmAhead™ for at sikre fremdriften i vores måde at drive landbrug på, og fordi vi har en stålsat ambition om at være førende inden for klimaeffektiv mælkeproduktion”, siger Peter Giørtz-Carlsen og henviser til, at Arla har reduceret sin totale klimaudledning med ca. 1 mio. tons CO2e fra 2021 til 2023 på tværs af virksomheden2.
Udover partnerskabet med kunderne består FarmAhead™ også af FarmAhead™ Check, der er et af verdens største eksternt validerede datasæt om mejeriproduktion, og som dækker 99% af Arlas samlede mælkepulje, samt FarmAhead™ Tillægsmodel, et pointbaseret system baseret på data fra FarmAhead™ Check, hvor andelshaverne kan optjene point baseret på deres aktiviteter for at reducere klimaaftrykket, og hvor hvert point udløser en bonus i den månedlige mælkepris.
Ambitiøse klimamål
Arla lancerede sine klimamål i marts 2019 i samarbejde med andelshavere i syv europæiske lande. Ambitionen er at blive klimaneutrale i 2050.
Som et skridt på vejen mod klimaneutralitet har Arla forpligtet sig til at reducere sine scope 1- og 2-udledninger af drivhusgasser i absolutte tal med 63 procent inden udgangen af 2030 i forhold til basisåret 2015. Arla har også forpligtet sig til at reducere sine scope 3-udledninger af drivhusgasser med 30 procent pr. ton standardiseret indvejet rå mælk og valle inden udgangen af 2030 i forhold til basisåret 2015.
Begge mål er godkendt af den anerkendte klimainstans under FN, Science Based Targets Initiative, som værende på linje med Paris-aftalen.
Arlas FarmAhead™-model
FarmAhead™ er den samlede betegnelse for Arlas arbejde med den grønne omstilling, og den kan deles op i to: FarmAhead™ Technology og FarmAhead™ Kundepartnerskab.
FarmAhead™ Technology består af tre delelementer:
Med FarmAhead™ Check indhentes tredjepartsvalideret data på gårdniveau, som viser, præcis hvor udledningerne kommer fra, og hvordan de mest effektivt kan reduceres.
FarmAhead™ Tillægsmodel er et pointbaseret system, der belønner landmændenes indsat for at reducere udledningerne på gården. Jo flere point, der opnås, desto højere afregningspris får de for deres mælk. Arla har allokeret op til EUR 500 millioner årligt til modellen.
FarmAhead™ Innovation udvikler morgendagens teknologier og sørger for, at videnskaben er solid, så de på sigt kan indgå i de ovenstående elementer.
I FarmAhead™ Kundepartnerskab samarbejder Arla med kunderne om at drive den grønne omstilling. Kunderne støtter arbejdet med den grønne omstilling på gårdene, og i retur får de adgang til specifikke data, som kan bruges i deres egen ESG-rapportering.
Læs mere her: FarmAhead™ Technology | Arla