En masse socialrådgivere er gået sammen og har lavet en facebookgruppe, hvor private kan give ud af ting og sager direkte til socialt udsatte. Facebookgruppen ”Ting bortgives til udsatte” er en slags privat velfærdsforum for socialt udsatte. Det kan være til folk, der ikke har råd, men det kan også være til folk, som har angst og ikke tør forlade hjemmet, eller som har en anden form for psykisk eller fysisk handikap. Det er altså mennesker, som det offentlige velfærdssystem skal tage sig af. Men alligevel føler socialrådgiverne sig altså nødsaget til, at tage sagen i egen hånd.
Her ser jeg et klokkeklart eksempel på, hvor vanskeligt det er at få den hjælp, som man har brug for som socialt udfordret i det danske velfærdssystem. Administrationen er enormt træg og den slider på de udsatte, som måske i forvejen ikke kan overskue hverdagen. I mange tilfælde, giver de simpelthen op. For eksempel tager det, som formand for Socialrådgiverforeningen Majbrit Berlau skriver på sin twitterprofil, op til 11 måneder at få behandlet en ankesag for en kontanthjælpsmodtager.
Et tungt og bureaukratisk administrativt system taber simpelthen velfærdsånden på gulvet, og formår kun at hive de borgere med, hvor tingene i forvejen fungerer. De borgere, som kan overskue at bestille og bruge et nem-id og en bankkonto. Og det er lige præcis sådanne ting, som de borgere, der har brug for hjælp, kan have svært ved.
Derfor mener jeg, at denne nye facebookgruppe først og fremmest er et bevis på, at der er noget, som ikke er godt nok. Velfærdsservicen i Danmark lever ikke i sig selv op til dens sigte, når den går hen over hovedet på dem, som har mest behov for, at benytte sig af den. En falliterklæring for velfærdssamfundet. Samtidig er facebookgruppen i sig selv et beundringsværdigt initiativ og er et flot eksempel på demokrati, på hvordan mennesker går sammen og får ting til at lykkes.
Læs også: Facebook overtager velfærdsopgaver
Men hvad gør vi så med alle de her socialt udsatte, som mister fodfæstet i velfærdssystemet? Vi må i højere grad tænke i løsninger, der fungerer på deres præmisser, og ikke middelklassedanmarks. Enkle, praktiske løsninger, præcis som socialrådgiverne gør, når de tager sagen i egen hånd. Digitalisering er godt for meget, men ikke, hvis brugerne ikke kan følge med. En direkte udveksling af ydelser til socialt udsatte er i det her tilfælde en mere effektiv måde at møde de svageste borgeres behov på. Ligesom dengang man havde fysiske udbetalingskasser på kommunen.
Det er også et af mine krav i Stemmer på Kanten, valgkampen for socialt udsattes politiske indflydelse, at vi skal have den direkte udveksling af ydelser tilbage. Vi vil have fysiske kasser og nemme løsninger, så alle, der er udfordret på enten fysisk eller psykisk vis, har en chance for at være med.