64 procent af danskerne ønsker endnu flere miljømærkede varer at vælge imellem.
Antallet af svanemærkede produkter og serviceydelser er på tre år vokset fra 18.500 til 27.500.
Det er bl.a. inden for pleje- og hygiejneprodukter, legetøj, kantiner, investeringsfonde og byggeri, at man ser en stor vækst i det svanemærkede udvalg.
”Vi skal bruge jordens knappe ressourcer med omtanke. Derfor er det positivt, at virksomhederne er i gang med at omstille deres produkter til at være mere skånsomme for vores miljø. Forbrugerne efterspørger endnu flere miljømærkede produkter, og det viser, at vi har taget Svanemærket til os. Den udvikling skal vi fortsætte, så vi i højere grad kan købe produkter, der er mindre miljøbelastende," siger miljøminister Magnus Heunicke (S).
Danskerne ønsker endnu flere miljømærkede varer
Selvom antallet af svanemærkede produkter er steget markant de senere år, ser hele 64 pct. af danskerne gerne, at der kommer endnu flere miljømærkede varer at vælge imellem. Det viser en undersøgelse fra Miljømærkning Danmark foretaget af YouGov.
Det gælder særligt inden for pleje- og makeupprodukter, tøj og linned samt legetøj og babyprodukter.
”Det glæder mig naturligvis, at efterspørgslen af svanemærkede produkter er så stor. Jeg håber, at endnu flere produkter fremover vil blive certificeret, og at det også bliver lettere at finde de miljømærkede produkter i butikkerne. Som forbrugere kan vi jo kun være med til at drive den grønne omstilling, hvis de mindre miljøbelastende produkter er at finde på butikkernes hylder”, siger Christina Toftegaard Nielsen, forperson for det danske miljømærkenævn.
Kravene strammes løbende
For at sikre at svanemærkede produkter hele tiden er blandt de miljømæssigt bedste på markedet, strammer Svanemærket løbende kravene. Det betyder også, at en certificering er tidsbegrænset. Så når der kommer nye krav til en produktgruppe som fx ”plejeprodukter”, skal alle producenter med svanemærkede plejeprodukter dokumentere, at deres produkter lever op til de nye krav. Ellers mister de retten til at bruge Svanemærket.
”Udviklingen går hurtigt, og derfor strammer Svanemærket løbende kravene, hvilket er noget af det, der er med til at give mærket en høj troværdighed. Det betyder nemlig, at man som forbruger kan stole på, at svanemærkede produkter er blandt de mindst miljøbelastende på markedet,” siger Christina Toftegaard Nielsen.
Den løbende stramning betyder både, at Svanemærket hele tiden er med i front, og det skubber samtidig markedet i en grønnere retning. Når man vælger svanemærkede produkter, er man på den måde også med til at påvirke virksomhedernes produktudvikling og grønne omstilling.
Flere tal fra undersøgelserne
68 procent af danskerne er optaget af, hvad de personligt kan gøre for at passe på miljøet
93 procent af danskerne kender Svanemærket
67 procent af danskerne mener, at Svanemærket gør det let at træffe mere miljøvenlige valg
66 procent ser efter Svanemærket, når de handler
64 procent så gerne, at der var flere miljømærkede varer at vælge imellem
36 procent af danskerne ønsker flere miljømærkede produkter inden for emballage til mad
35 procent ønsker flere miljømærkede plejeprodukter
31 procent af danskerne ønsker flere miljømærkede makeup-produkter
28 procent ønsker et større udvalg af miljømærket tøj
26 procent ønsker et større udvalg af miljømærket legetøj
De to undersøgelser er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført henholdsvis 1052 og 1072 CAWI-interview med danskere i alderen 15-74 år, i perioden 15.-20. januar 2024.