Der er ikke noget at sige til, at 3000 kunder hos energiselskabet SK Energi i august sidste år blev både forvirrede og svært utilfredse.
De fik nemlig besked om, at deres fastprisaftale med selskabet blev suspenderet, og at kunderne i stedet skulle vende tilbage til de normale priser, der på det tidspunkt var mere end 200 procent højere end bare seks måneder tidligere.
En voldsom beslutning fra SK Energi - og det var da heller ikke i orden.
Det har Ankenævnet på Energiområdet nu afgjort.
Helt konkret skriver ankenævnet i en afgørelse til en kundeklage, at "SK Energi skal anerkende, at forbrugeren har ret til at få leveret el til den pris, som parterne aftalte ved indgåelsen af fastprisaftalen".
Positiv afgørelse for andre energikunder
Hos Forbrugerrådet Tænk glæder direktør Mads Reinholdt sig over ankenævnets afgørelse. For det kommer ikke nødvendigvis kun de 3000 kunder hos SK Energi til gode.
"Det betyder, at nogle kunder kan forvente at få deres elpris sat ned, fordi de har betalt for meget. Og det kan også være, at der er andre kunder rundt om i landet, der har fået suspenderet en fastprisaftale, som har retmæssigt krav på en lavere elpris. Så det er meget positivt," siger han.
Samtidig vil afgørelsen kunne bruges som en vigtig rettesnor for energiselskaberne fremover. Mads Reinholdt håber, at andre selskaber fremover vil holde sig til, at en aftale er en aftale, og at begge parter hænger på den, hvis den er indgået.
SK Energi overrasket
Omvendt er direktøren for SK Energi, Henrik Birch, noget overrasket over afgørelsen. Han mener nemlig, at selskabet har reglerne på sin side.
Han fortæller til DR, at selskabet fik lavet en grundig, juridisk af et stort, anerkendt advokatfirma, inden suspenderingen af fastprisaftalerne blev suspenderet.
Efter at have nærlæst afgørelsen, som kom i slutningen af sidste uge, har selskabet imidlertid valgt at efterkomme afgørelsen, og derfor kan de 3000 frustrerede kunder se frem til at få penge tilbage fra SK Energi.
I samme omgang sender selskabet en stor undskyldning til de berørte kunder.