Det hele begyndte i søndags, da billeder af tomme hylder pludselig væltede ind hos salgschef Nicolai Ravn fra POWER.
"Først anede jeg faktisk ikke, hvad der skete, for på det tidspunkt havde der ikke været noget fremme i nyhederne endnu. Men lige pludselig fik jeg adskillige opkald fra vores butikschefer, som også sendte billeder af tomme hylder og efterspurgte flere streamingprodukter. Og så ramte nyheden så om, at der var fejl på de ældre Google Chromecast," siger Nicolai Ravn, salgschef for Lyd & Billede i POWER.
Det var altså POWERs kunder, der i første omgang gjorde opmærksom på problemet med ældre versioner af Google Chromecast, som pludselig stoppede med at virke rundt om i de danske stuer. Det fik danskerne til at valfarte i butikkerne, hvor POWER fik mere end travlt med at skaffe flere streamingprodukter hjem.
"Streamingprodukter er jo ikke en kategori, vi typisk ser så store volumener på, så vi har virkelig måttet lægge os i selen for at forsøge at følge med efterspørgslen i butikkerne. På nuværende tidspunkt har vi sendt over 2.000 streamingprodukter ud til vores butikker," siger Nicolai Ravn.
Især Streaming Stick fra Thomson er populær
Der findes mange forskellige udgaver af streamingprodukter, der kan indsættes i et TV og omdanne det til et Smart TV. I dag er alle nye TV udstyret med indbygget streamingfunktion og Airplay, men ved ældre TV-apparater skal der stadig et streamingprodukt til, hvis de samme muligheder og funktioner skal opnås.
Det er kunder med ældre Google Chromecasts, som de har købt for flere år tilbage, der nu kommer strømmende ind i POWERs butikker. Her bliver især en Streaming Stick fra Thomson lige nu revet ned fra hylderne. POWER forventer, at de atypiske salgstal fortsætter den kommende tid.
"Allerede torsdag sidst på formiddagen varvi 700 % foran salget sammenlignet med samme dag sidste år, så vi er overbeviste om, at efterspørgslen fortsætter," siger Nicolai Ravn.