Tag den forreste vare på hylden, og du er som forbruger med til at mindske madspildet, når du handler.
Det er Coops budskab til kunderne i SuperBrugsen, Dagli’Brugsen og Kvickly, når mærket Tag den forreste rulles ud over hele landet i løbet af maj.
Opfordringen til at tage den forreste vare har indtil nu været forbeholdt kunderne i Coops klimalaboratorie, Klima Kvickly, som ligger i Aarhus. Her er mærket det seneste år blevet testet.
Det har været placeret tæt på dagligvarer med kort holdbarhed, fx mejeriprodukter, og det har reduceret butikkens madspild med mere end 50 procent.
Positiv kommunikation virker
I en pressemeddelelse siger klimachef i Coop, Jonas Engberg:
”Resultaterne fra Klima Kvickly viser, at hvis vi kommunikerer på en positiv facon og gør det let at træffe det klimavenlige valg i butikken, så vil danskerne gerne handle bæredygtigt. Klima Kvickly har mere end halveret madspildet ved at opfordre forbrugeren til at tage den forreste vare, og jeg håber, at vi kommer til at se lignende gode resultater på landsplan, når vi evaluerer senere på året.”
”Dette er det første af de mange forskellige tiltag og koncepter, vi har udviklet i Klima Kvickly, som rulles ud i hele landet. I Klima Kvickly har vi fokus på at hjælpe vores kunder til at træffe bedre klimavalg og også reducere klimaaftrykket fra butikkens egen drift, og vi er opmærksomme på, at koncepterne skal kunne fungere i alle Coops butikker. Det er sådan vi kan gøre den største forskel.”
Klima Kvickly
I maj sidste år blev Kvickly i Aarhus erstattet af Klima Kvickly. Det er Coops klima-laboratorie, hvor Coop afprøver en lang række forskellige tiltag, der guider kunderne til at træffe klimavenlige beslutninger, når de køber ind.
Klima Kvickly har på bare et halvt år påvirket kunderne til at ændre på sammensætningen af varer, de køber, så klimaudledningen fra den gennemsnitlige fødevare i butikken nu er lig Coops samlede mål for klimapåvirkningen fra fødevaresalget i alle butikker i 2030, i henhold til Coops klimaplan.
Klimaudledningen per solgt vare er faldet 14 procent.
Klimaudledningen per 1.000 kr. omsat er faldet 20 procent.
Målinger viser samtidig en stor stigning i antallet af kunder, som føler sig godt guidet i forhold til at vælge klimavenlige varer.
I maj 2022, inden butikken blev til Klima Kvickly, var det 7 procent af kunderne, som svarede, at butikken guidede til klimavenlige valg.
I starten af februar 2023 var tallet steget til 66,7 procent.
Herudover har butikken også skåret i sit eget energiforbrug og har reduceret madspildet. Begge dele reducerer klimaaftrykket og er samtidig godt for butikkens bundlinje.