Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Danskere kræver millioner af RyanAir: Du kan blive den næste

Forbrug

18/05/2024 16:42

J. Bøgen

Det er mere end 500 danske passagerer, der har stævnet lavprisselskabet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Flyselskabet Ryanair har altid været kendt for at skabe overskrifter for deres altid billige priser.

Men denne gang er det ikke priserne, der er i fokus.

Flere end 500 danske flypassagerer har nemlig stævnet flyselskabet for kompensation, idet de kræver millioner for forsinkelser og aflysninger.

Sagen er en del af en voksende trend, hvor passagerer aktivt søger deres ret til kompensation under EU-lovgivning, især når flyselskaber ikke lever op til deres forpligtelser.

Det skriver Ekstra Bladet.

Handler om EU-forordning

Sagen omhandler et stort antal passagerer, som har oplevet betydelige forsinkelser eller aflysninger uden tilstrækkelig kompensation fra flyselskabet.

Ifølge EU-forordning 261/2004 har passagerer ret til kompensation, hvis deres fly er forsinket med mere end tre timer, eller hvis deres fly bliver aflyst uden passende varsel.

Beløbet for kompensation kan variere, men det kan gå op til 4.500 kroner per passager afhængig af flyvningens længde og forsinkelsens varighed​

Det skriver Verusam.

Styrke i antal

I mange tilfælde er det svært for individuelle passagerer at kæmpe mod flyselskaberne alene.

Derfor søger mange hjælp fra specialiserede virksomheder som Flyhjælp, der tilbyder at føre sagen på vegne af passagererne. De firmaer arbejder ofte efter princippet 'no win, no fee, og det betyder, at passagererne kun betaler, hvis de vinder sagen og modtager kompensation​.

Benedikte Bolvig Lund, advokat og Flyhjælps juridiske direktør, lægger ikke skjul på, at de ikke vil acceptere, at passagerrettighederne bliver tilsidesat på den måde:

"Det er vores erfaring, at når flyselskaber som Ryanair har for god tid til at behandle sagerne, så finder de på alle mulige indsigelser af mere eller mindre lødig karakter for at undgå at betale kompensation", siger hun i en pressemeddelelse, og tilføjer:

"Men vi vil ikke acceptere, at passagerrettighederne bliver tilsidesat på den måde. Flyselskaberne skal tvinges til at forholde sig til passagerernes ret til kompensation og billetrefusion, og det ser vi som vores ansvar at sørge for".

Hun fortæller i samme ombæring, at de har langt flere sager liggende end de 500, som de indgiver i denne omgang.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.