Vi har alle brugt timer på at fare vild i labyrinten, tanke op på deres karakteristiske kødboller og selvfølgelig forlade butikken med langt mere end bare den ene stol, vi oprindeligt var dukket ind for.
Det skriver The sun.
Det er dog ikke altid vi ved, hvorfor vi altid bruger så længe i butikken, men nu har en tidligere IKEA-ansat tal med channel 5, og afsløret nogle af deres taktikker.
Johan Stenebo, en tidligere direktør for mærket, optrådte på IKEA: How Do They Really Do It? og forklarede hvordan de egentlig gør det.
Og ifølge den ham starter den forbrugsopmuntrende taktik i det sekund, du træder ind i butikken – og det hele har med de ikoniske gule tasker at gøre.
De gule poser
"Du skal lokke kunden til at begynde at købe, og når du tager fat i en af de gule poser, åbner du mentalt din tegnebog, ubevidst." fortæller Johan
''Hvis de lægger noget i deres kurv, så snart de går gennem døren, bliver de ved med at lægge i dem,'' fortsætter han.
Og IKEA-fans vil vide, hvor svært det er at modstå at fylde plastikposen op - især når du først har set noget, mærket omtaler som deres 'betagende varer'.
Johan sagde: ''Betagende varer er varer, der er så lavt prissat, nogle gange med tab, for at give kunderne et fingerpeg om, at priserne i IKEA er meget, meget lave."
Han fortsætter:
"Selv hvis du ikke køber de varer, du kigger på, har det indtryk en slags afsmittende effekt på hele sortimentet."
Layoutet
Lige så vigtigt er layoutet, hvor forskellige områder er designet til at replikere rum i huse - såsom stuer, køkken, soveværelser og badeværelser, ofte komplet med forskellige IKEA-gadgets.
Det er selvfølgelig nemt at forestille sig, at du bor der - og der er ikke kun et soveværelse, men flere forskellige.
''Du finder på en måde din egen smag, ubevidst, vil noget tiltrække dig. Når du langsomt går gennem hver sektion af butikken, er du næsten tvunget til at støde ind i varer, som du ikke nødvendigvis kom ind i butikken for. Men de virker selvfølgelig rimelige og sjove – så hvorfor ikke også lægge dem i kurven?" fortæller Johan.
Det er også med vilje at der ikke er lange lige gange. Vejen er udviklet til at lede kunden gennem hele IKEA varehuset.
"Du har aldrig en lige gangbro på mere end måske 20 yards," sagde Johan. "Så vender det, og det vender igen, og så vender det igen. Hvad der så sker, ubevidst, får dine øjne at se forskellige ting. "
Kødbollerne
Signaturkødbollerne - en vigtig del af ethvert besøg i IKEA - spiller også en vigtig rolle, og det ser ud til, at kunderne er faldet hårdt for dem.
De svenske forhandler sælger milliarder af kødboller hvert år, fordi de er med til at give den der shopper en "oplevelse".
Du har alt du har brug for i butikken - du har set alle rummene igennem, og skal nu ned i slaraffenlandet med småting. Men først skal du lige have en pause. Og det er der kødbollerne kommer ind.
Du bliver opfordret til at sætte dig ned, spise en masse kødboller, drikke en gratis kop kaffe og genoverveje det du har set. Var der ikke noget du manglede i dit eget hjem?
Og så sender de dig videre ud og shoppe.