To tredjedele af forbrugerne i Europa frygter knaphed på vand i den nærmeste fremtid. Men samtidig har de ikke fuldt overblik over den rolle, de selv kan spille for at formindske problemet, og 79 procent undervurderer deres eget vandforbrug.
I den danske del af analysen er der knapt så mange, der forventer vandmangel, men 30 procent er dog helt eller delvist enige i, at man kan opleve vandmangel i Danmark inden for de næste 12 måneder og 49 procent vurderer helt eller delvist, at vandmangel er et akut problem.
87 procent af de adspurgte anser vandbesparelser i deres egen husstand som vigtige (81,7 procent i Danmark), men 79 procent kender ikke deres eget forbrug og undervurderer det markant i analysen. Fx vurderer ca. 20 procent, at de kun bruger mellem 1 og 10 liter om dagen.
I virkeligheden er det gennemsnitlige forbrug i Europa 144 liter om dagen (98 liter i Danmark).
Økonomi og ressourcebesparelser
Analysen har også fokus på motivationen for at spare på vandet. Både i den generelle europæiske og den danske del angiver ca. en tredjedel at ”spare penge” som den vigtigste grund til vandbesparelser. På andenpladsen kommer sikring af vandressourcer for fremtidige generationer med 23 procent i Europa, mens vi her i Danmark har endnu større fokus på dette med 34 procent.
Økonomi og manglende information
Økonomi angives også i den europæiske del som en medvirkende årsag til, at en tredjedel af forbrugerne ikke har investeret i vandbesparende produkter. 28 procent peger således på økonomi som en barriere, fulgt af 25 procent som angiver manglende kendskab til mulighederne for vandbesparende løsninger. I den danske del er det hele 32,5 procent, som angiver manglende kendskab som en barriere og næsten en fjerdedel peger på frygten for forringet komfort og funktion.
Vigtig rolle for sanitetsindustrien
Analysen blev præsenteret på åbningsdagen den 17. marts på ISH 25 som det rette forum for at vise de muligheder, sanitetsbranchen har for bidrage med øget viden og forståelse for vandbesparelser hos forbrugerne.
Forbrugerne i Europa anerkender vandknaphed som et presserende problem, men de mangler generelt tilstrækkeligt viden om deres rolle til at formindske vandforbruget. Dette giver branchen en stor mulighed og et øget ansvar for at informere og oplyse forbrugerne om mulighederne for at spare vand i deres husstand uden at skulle gå på kompromis med komforten eller foretage omfattende investeringer.