Rejsekort og Rejseplanen er to produkter, som de fleste rejsende i Danmark bruger.
Tre ud af fire af de rejsende i den kollektive transport har et Rejsekort, mens ni ud af ti bruger Rejseplanen i forbindelse med deres rejser.
"Vi har to meget stærke produkter, som kunderne kender og bruger flittigt – og de er fortsat meget tilfredse med dem. Driftsstabiliteten på begge produkter er høj, og det ser vi som en af de væsentligste forklaringer på den store tilfredshed," siger Kasper A. Schmidt, adm. direktør hos Rejsekort & Rejseplan A/S.
Epinion foretog kundeundersøgelser for både Rejsekort og Rejseplanen i efteråret 2022.
Resultaterne i undersøgelsen viste også, at der grundlæggende er stor tilfredshed med de to produkter. For eksempel svarede 86 procent af de adspurgte, at de mener, Rejseplanen gør det lettere at planlægge rejser med kollektiv transport, og 80 procent mener, at Rejsekortet gør rejser med kollektiv transport nemmere.
De tilbagemeldinger er medvirkende til, at firmet bag Rejsekortet og Rejseplanen snart lancerer en helt ny app.
RejseBillet til de lange rejser
Til foråret kommer appen RejseBillet, som bliver en landsdækkende billetapp.
Tanken bag den er, at man kan købe enkeltbilletter til kollektiv transport i Danmark på tværs af takstområder, transportmidler og regioner. Man vil desuden kunne bruge RejseBillet til sine pendlerprodukter.
"RejseBillet bliver den første app i Danmark, som tilbyder landsdækkende enkeltbilletter og periodekort. Det er første skridt på rejsen mod digitalisering af Rejsekort, og vi ser frem til, at vi kan tilbyde endnu et produkt, som de rejsende med kollektiv transport i Danmark kan få glæde af i deres hverdag," slutter Kasper A. Schmidt.
I 2022 var der omkring 3 millioner aktive Rejsekort i Danmark. Derudover blev der lavet cirka 1,4 millioner opslag i Rejseplanen hver dag.