Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Fra 230 til 2700 kroner - så meget skal du spare, før grænsehandel kan betale sig

Forbrug

14/07/2023 08:58

J. Bøgen

Skal du en tur syd for grænsen for at få fyldt op?

En tur syd for grænsen med tom bil og trailer - flere tusinde kroner senere går turen så hjemover med både bil og trailer fuld af sodavand, slik og øl.

Grænsehandlen i Tyskland har i årevis været en fast tradition for mange, og i takt med inflationen og prisstigningerne i 2022, er der måske endda endnu flere, der har valgt at tage turen sydpå.

Men ifølge Spar Nord og Bilbasen er der særligt to ting, som du skal have for øje, når du skal vurdere om turen til grænsen kan svare sig: Hvor langt du skal køre, og hvor meget du sparer på dine indkøb.

Spar Nord og Bilbasen har nemlig lavet en række beregninger, der viser, hvor meget man skal spare på turen syd for grænsen, hvis det overhovedet skal kunne betale sig at tage den, for nogle, lange køretur.

For eksempel skal en skagbo, ifølge beregningerne, spare lidt over 2.700 kroner, hvis turen fra Skagen til Harrislees grænsebutikker og hjem igen skal kunne betale sig.

Tilsvarende skal en helsingoraner finde tilbud, der sikrer en besparelse på knap 1.500 kroner for at kunne finansiere turen til Puttgarden – og det er vel at mærke kun for at finansiere turen frem og tilbage i bil. Udgifterne til færgen er ikke medregnet i denne omgang.

"Danskerne oplever fortsat højere leveomkostninger og et skrumpet rådighedsbeløb sammenlignet med de senere år. Derfor er der formentligt stadig mange danskere, som kigger mod grænsen for at opnå besparelser på blandt andet sodavand, slik og dagligvarer, selvom forskellen i priserne i Tyskland og Danmark er jævnet en smule ud som følge af høj inflation i Tyskland," forklarer cheføkonom i Spar Nord Jens Nyholm og tilføjer:

"I den forbindelse er det netop vigtigt, at elementer som afstand til grænsen og besparelsen på varerne tages med i regnestykket. Foruden det økonomiske regnestykke, vil der nok også være flere og flere, som tænker bæredygtighed ind i beslutningen om at køre til grænsen eller ej – og hvis turen skal køres, tænker over, hvordan kilometerne tilbagelægges."

Medregner så meget som muligt

Spar Nord og Bilbasens beregninger tager ikke kun højde for brændstofs- eller elforbrug, men medregner også parametre som slitage og værditab for at give et mere nuanceret billede af omkostningerne forbundet med turen. Dertil skal man også huske at medregne eventuelle udgifter til forplejning undervejs samt eventuelle priser på bro eller færge.

"Vores beregninger tager udgangspunkt i vægtet gennemsnit for både benzin, diesel og elbiler, og her er elbilerne faktisk med til at trække gennemsnittet ned, da særligt værditabet på elbiler er markant lavere end for konventionelle biler. Så hvis du tilbagelægger turen i en elbil, får du altså lettere ved at opnå den nødvendige besparelse for at finansiere turen," siger markedsanalytiker i Bilbasen Jan Lang.

Sidste år kunne de, der kører i benzin- eller dieselbiler hente yderligere besparelser på de tyske tankstationer, da afgiften på benzin og diesel blev sat ned i Tyskland. Og selvom det stadig er billigere at tanke på tyske tankstationer, så skal man ifølge Jan Lang ikke forvente nær så store besparelser på brændstof i år:

"Der er ikke nær så stor forskel på at tanke i Danmark eller Tyskland i år, men det er forsat marginalt billigere at købe sit brændstof i Tyskland, så det kan man lige så godt udnytte," lyder det fra ham.

Så meget skal du spare

Grafik: Spar Nord

Mest Læste

Annonce