Når danskerne handler frugt og grønt, er der én faktor, der vejer tungere end alt andet - og det er friskhed.
Ifølge en ny YouGov-undersøgelse, som er foretaget af supermarkedskæden 365discount, angiver hele 74 procent af de adspurgte, at friskheden er den vigtigste parameter for at få dem til at købe flere af de sunde varer.
Administrerende direktør i 365discount, Michael Tilsted, ser undersøgelsens resultat som en klar bekræftelse af, hvor indsatsen skal lægges.
"Det er et stort mål at få danskere til at købe mere frugt og grønt, og undersøgelsen her viser, at friskheden bare er virkelig afgørende for at få flere til at gøre det," siger han.
Det skriver B.T..
For at imødekomme kundernes behov har kæden nu to konkrete initiativer på vej.
Først og fremmest vil de indføre 'grønne kvalitetsrunder', hvor medarbejderne løbende gennemgår frugt- og grøntafdelingen for at sikre, at der ikke er gamle varer på hylderne.
Derudover vil de justere indkøbsrutinerne, så varerne altid er så friske som muligt.
Momsnedsættelse
Selvom debatten om at sænke momsen på frugt og grønt fra 25 til 15 procent har fyldt meget i medierne, viser undersøgelsen, at kun lidt over halvdelen af danskerne mener, at lavere priser vil få dem til at købe flere grøntsager.
Dermed kan det konkluderes, at friske varer spiller en langt større rolle.
Madekspert og kok Thomas Castberg er heller ikke i tvivl om, hvad der får ham til at vælge til og fra:
"Ser jeg det (rådne grøntsager, red.), så går jeg igen," siger han.
Mens momsnedsættelse stadig diskuteres, satser 365discount på, at en forbedret friskhed vil være det bedste værktøj til at øge grøntsagsforbruget blandt danskerne.