I Danmark er det tydeligt, at kvinder tager ansvaret for familiens indkøb, når det kommer til køb af søvnprodukter til børn.
Det viser en ny analyse fra Moonboon.
Indkøbstallene fra de sidste 6 måneder viser således, at hele 87 procent af købene hos Moonboon i Danmark er foretaget af kvinder.
Hos Moonboon kommer det ikke som den store overraskelse, at kvinder udgør størstedelen af kundebasen, selvom man håber på flere mandlige kunder i fremtiden.
“Hos Moonboon ser vi disse data som en bekræftelse på, hvor vigtigt det er at forstå vores kunders behov. At kvinder udgør størstedelen af vores kundebase overrasker os ikke, men vi ser også en stor mulighed i at tiltrække flere mandlige kunder. Vi arbejder aktivt på at inkludere fædre og andre mandlige omsorgspersoner i vores markedsføring og produktudvikling, da vi mener, at begge forældre spiller en vigtig rolle i børns trivsel”, siger William Sillemann, CMO hos Moonboon.
Samme tendens i nabolande
Den samme tendens ses også tydeligt i nabolandene, hvor kvinder ligeledes dominerer indkøbene af søvnprodukter til børn.
I Tyskland står kvinder for 89 procent af købene, i Sverige er tallet 92 procent og i Norge ligger det på 90 procent.
Disse data indikerer en bredere nordeuropæisk tendens, hvor kvinder i høj grad tager ansvaret for familiens indkøb, især når det handler om børns sundhed og trivsel.
Hos Moonboon er der dog en forventning om, at der kommer til at ske en udvikling på området, og at flere mænd i fremtiden vil være involveret i højere grad i denne type beslutninger.
“Jeg tror, vi vil se en gradvis ændring i kønsfordelingen i vores kundebase i fremtiden. I takt med at samfundet udvikler sig, og familieroller fortsat ændrer sig, tror jeg, at vi vil se en gradvis stigning i mænds involvering i beslutninger omkring børneprodukter”, siger William Sillemann.