Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Ny analyse: Danskerne har høj tillid til økonomien, men ...

Forbrug

24/10/2024 10:41

J. Bøgen

Har du tænkt over det?

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Selvom danskerne er blandt de mest optimistiske i Europa, både hvad angår landets økonomi og deres personlige situation, ser vi en enorm prisfølsomhed og et tydeligt fald i forbruget.

Faktisk har danskerne i 2024 skåret ned på udgifterne på tværs af alle kategorier bortset fra dagligvarer og håndkøbsmedicin.

Det står klart i Boston Consulting Groups (BCG) seneste forbrugeranalyse, ”Denmark’s Spending Dilemma: Cheerful Minds, Tight Purses” , offentliggjort 22. oktober 2024. Analysen er en del af en større undersøgelse af forbrugere i fem europæiske lande, der undersøger, hvordan holdninger til aktuelle forhold påvirker indkøbsvaner og præferencer.

Danskerne er mere optimistiske end andre europæere, når det gælder landets økonomi (49 procent vs. 21 procent), politik (57 procent vs. 37 procent) og sociale spørgsmål (40 procent vs. 19 procent).

Denne positive stemning skinner også igennem i danskernes personlige situation, herunder deres økonomiske stabilitet.

Danskerne dropper ikke-essentielle varer og bæredygtighed

Mens priserne er steget, er folks indkomst forblevet den samme. Som resultat har forbrugerne skåret gevaldigt i udgifterne, men i stedet for at skifte til billigere varer af lavere kvalitet, har de helt droppet køb af visse produkter.

”Danskerne er blandt de mest positive omkring den geopolitiske og økonomiske situation i landet sammenlignet med resten af Europa. Derfor er det overraskende, at folk holder så stramt på pungen. Men fremtiden virker mere uforudsigelig end tidligere, og mange forbrugere er defor blevet mere forsigtige med deres økonomi,” siger Andreas Malby, hovedforfatter på rapporten samt chef for forbruger- og detailområdet i BCG Norden.

De ’ikke-essentielle’ varer har taget det største slag. Sammenlignet med begyndelsen af 2024 faldt udgifterne til snacks med 21 procent, tøj med 11 procent, alkohol med 10 procent, drikkevarer med 10 procent og legetøj og spil med 9 procent.

I analysen står det desuden klart, at mange danskere vægter bæredygtighed højt, men at de ikke er villige til at betale ekstra for de ”grønne” produkter.

Mens kun én ud af fem danskere er villige til at betale mere for bæredygtighed, vægter flertallet købsfaktorer såsom tilbud, lave priser og praktikalitet højere.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.