Det er ikke længere et tabu som mand at gribe ud efter en neglelak eller mascara, når man gør sig klar foran spejlet.
En ny generation af unge mænd mellem 18-29 år har nemlig taget kosmetikprodukterne til sig og bruger dem som en del af deres skønhedsrutiner.
Det viser Kosmetik- og hygiejnebranchens undersøgelse, der er udført blandt et repræsentativt udsnit af 1.000 danskere.
”Vi er som samfund ved at gøre op med mange af de kønsnormer og stereotyper om udseende, som historisk har præget os. Det bliver mere og mere normalt at lege og eksperimentere med sit udseende og unge mænd er ikke længere i samme grad som tidligere bange for at blive stemplet som feminine, hvis de bruger et makeup-produkt,” siger adm. direktør i Kosmetik- og hygiejnebranchen, Helle Fabiansen om den nye undersøgelse og tilføjer:
”Op igennem 1990’erne og 00’erne stiftede vi bekendtskab med den metroseksuelle mand, der gik i fodsporene på kvindernes forfængelighed og deres brug af hudplejeprodukter. Nu ser vi ind i en ny tendens, hvor de unge mænd kaster sig ud dekorativ kosmetik som mascara, neglelak og concealer.”
”Undersøgelsen understreger en vigtig pointe om, at kosmetikprodukter spiller en utrolig væsentlig rolle i danskernes hverdag, og at de er med til at give livskvalitet og velvære. Jeg er stolt over, at vi som branche kan være med til at skabe nogle betingelser for, at både mænd og kvinder kan udtrykke hvem de er,” slutter Helle Fabiansen.
Fakta om undersøgelsen
54 procent af danskerne bruger kosmetik for deres egen livskvalitet og velværes skyld. Kun 10 procent svarer, at det er på grund af sociale forventninger.
Særligt de unge mellem 18-29 år mener, at kosmetik og personlige plejeprodukter har en positiv indvirkning på deres selvværd. Det mener 60 procent modsat 38 procent af den samlede befolkning.
39 procent af de unge mænd og 35 procent af de unge kvinder siger, at de bruger kosmetik for at udtrykke deres personlighed.
Og ikke mindst yngre mænd har særligt taget brugen af kosmetik og plejeprodukter til sig. Blandt de unge mænd mellem 18-29 år er det fx hele 39 procent, der bruger dekorativ kosmetik som læbestift, concealer og neglelak på ugentlig basis. Det gælder kun for 6 procent af mænd på 30 år og opefter.
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Bilendi blandt et repræsentativt udsnit af 1.000 danskere.