Flere tusinde danskere må snart sige farvel til deres betalingskort - i hvert fald det kort, de nok har haft i mange år.
Sydbank har nemlig som den første danske bank besluttet, at de ikke længere vil tilbyde de velkendte Visakort og Visa/Dankort.
Det betyder også, at Sydbanks kunder har fået en særdeles vigtig besked fra banken med følgende budskab:
"Du skal have et nyt betalingskort. Dette er nødvendigt, fordi vi gradvist udfaser Visa/Dankort."
Det srkiver B.T.
Erstatningen er klar
Det er selvfølgelig ikke sådan, at Sydbanks flere hundrede tusinde kunder fremover skal gå rundt uden mulighed for at bruge et betalingskort.
Men grunden til, at Sydbank overhovedet vælger at afskaffe Visadankortet er, at kunderne i stedet bliver tilbudt et Mastercard/dankort - altså det samme koncept som et Visa/Dankort, men hvor Visa-delen fremover vil være Mastercard.
Nicolai Schmit, der er afdelingsdirektør for Betalingsformidling, udtaler til B.T., at hele processen forventes at være afsluttet ved udgangen af dette år.
"Med et nyt kortprodukt er det altid en god idé at teste det og udsende det til en mindre målgruppe for at identificere eventuelle udfordringer og dermed sikre, at kortet lever op til forventningerne. Dette gjorde vi i løbet af 2022," siger Nicolai Schmit.
Det betyder det for kunderne
Som med alle andre ændringer her i livet, der har med økonomi at gøre, betyder udfasningen af Visa/Dankortet også, at der kommer nogle praktiske ændringer for Sydbanks kunder.
Fra det ene øjeblik vil kunderne for eksempel få højere forbrugsgrænser, ligesom oversigten over kontotransaktioner eftersigende også vil blive forbedret - blandt andet ved, at man fremover kan se betalingerne med det samme.
Blandt andre knapt så håndgribelige forbedringer nævnes øget beskyttelse ved onlineshopping, fordi man fremover får mulighed for at vælge Mastercard-delen, når der skal betales. De nye kort vil nemlig have to kortnumre, et for Dankort og et for Mastercard.
Nicolai Schmit fortæller til B.T., at man arbejder på en løsning, der gør det muligt at udstede digitale kopier af kortet, så man hurtigt kan få et nyt, hvis man for eksempel mister sit fysiske kort.