YouTube. En tidsrøver uden lige, men mange af os kan ikke leve uden.
Er man en af dem, der ikke vil af med et månedligt beløb til videotjenesten, må man dog døje med at skulle igennem et antal reklamer både før og undervejs i videoen, hvis det er en længere en af slagsen, man har sat i gang.
Et irritationsmoment uden lige, og derfor er der ikke noget at sige til, at brugere verden over benytter sig af adblockere, der forhindrer reklamerne.
Sådan, underholdning og læring fuldstændig uden reklamer og så er det endda gratis! Indtil videre ...
Google, der ejer YouTube, tester nemlig lige nu en løsning, der skal forhindre brugerne i at anvende adblockere. Det skriver 180grader.dk.
"Vi kører et lille eksperiment globalt, der opfordrer seere med adblockere til at tillade annoncer på YouTube eller prøve YouTube Premium," lyder det i et statement fra en talsperson hos Google til IGN.
Og med blokeringen er ret kontant. Hvis du forsøger at se indhold på videotjenesten med en adblocker, bliver du nemlig mødt af et vindue, der fortæller dig, at du enten kan vælge at betale for YouTube Premium eller se YouTube med reklamer.
Ellers kan du ganske enkelt ikke få vist indholdet.
Hvorfor gør de det?
Googles mål med YouTube er, ikke overraskende, at tjene penge. Derfor har internetgiganten også åbnet for forskellige abonnementer, hvor man for et månedligt beløb kan se Youtube uden reklamer.
Hvis man til gengæld holder fast i ikke at ville betale for indholdet, er det netop reklamerne, der gør, at det stadig er en god forretning for Google.
Gratis online tjenester som både YouTube, Gmail og Facebook er kun gratis, fordi virksomhederne bag tjener penge på at vise reklamer til brugerne rundt om indholdet af selve tjenesten.
Mængden af data, som selskaberne indsamler om brugernes adfærd, er massiv, så for at kunne bruge tjenesterne gratis, går du faktisk med til at bruge dig selv og din adfærd som betaling.
Massive ændringer med årene
Gennem tiden har YouTube været gratis for brugerne, der har betalt med deres data om adfærd. Siden har Google så øget indtjeningsmulighederne ved for eksempel at indføre abonnementer og reklamer.
I dag er det for eksempel sådan, at du ikke kan afspille YouTube-indhold i baggrunden medmindre du betaler for premium-abonnementet (en funktion, der førhen også var gratis).
De, der står for at lave de ufattelige mængder video, modtager ganske vist en procentdel af omsætningen, når seerne bliver konfronteret med reklamer i forbindelse med videoerne.
Men den procentdel er eftersigende forsvindende lille i forhold til de beløb, Google selv hiver ind på at fremvise reklamerne.
Ifølge en rapport fra rådgivningsfirmaet Oxford Economics vurderes det, at YouTube har fire millioner brugere i Danmark om måneden. Det skrev Kristeligt Dagblad i efteråret 2022.