Juleindkøbssæsonen bringer ikke kun gode tilbud, men også en kamp mellem supermarkederne om forbrugernes opmærksomhed.
For at undgå tome hylder og skabe en mere afbalanceret julehandel har supermarkederne taget drastiske skridt.
I forsøget på at undgå udsolgte varer er Salling Group og Føtex begyndt at begrænse antallet af populære julevarer som Kærgården-smørpakker, der nu tilbydes til overraskende lave priser, men kun i moderate mængder.
Samme initiativ finder man hos SuperBrugsen.
"Det er for at undgå, at der kommer nogen og tømmer det hele med det samme. Der skal være nok til flest mulige kunder, ellers ville der meget hurtigt kunne blive udsolgt af disse varer," udtaler Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, til B.T..
Supermarkedskæden Rema 1000 har også indført begrænsninger på populære tilbud.
Vil ikke ramme kunderne
Jacob Krogsgaard Nielsen, pressechef i Salling Group, understreger, at dette ikke handler om at begrænse kundernes valgfrihed, men om at opfordre til ansvarlig shopping.
Han forsikrer om, at der er købt rigtig godt ind af varerne, og at der er store mængder på lager. Begrænsningerne er simpelthen et tiltag, der skal sikre, at alle har mulighed for at benytte sig af tilbuddene.
Faktisk er der i lige så høj grad tale om, at det skal få kunderne til at tænke sig om, forklare Jacob Krogsgaard Nielsen.
For når der er en begrænsning på mængden af varer, man kan købe til tilbudspris, er håbet, at nogle vil stoppe op og købe mere fornuftigt ind i stedet for at rydde hele køledisken for for eksempel smør.
Også problemer i Norge
Torsdag kom det frem, at der også er indført en række tiltag for at sørge for, at der er æg nok på hylderne til vores norske naboer, nu hvor julen nærmer sig.
Blandt andet har man midlertidigt fjernet tolde for import af æg, ligesom man også har åbnet for, at "pensionerede" høns kan komme i gang med at lægge æg igen, så man kan sikre, at der er nok varer til at imødekomme efterspørgslen.