"Der er kunder, der får over 20.000 kr. tilbage, og kunder, der får 100 kroner tilbage."
Sådan lyder beskeden fra Mads Brøgger, der er direktør for Norlys' energiforretning, efter han blev kontaktet af nationen! fra Ekstra Bladet.
Men hvilke kunder? Hvorfor skal nogen have noget tilbage? Og hvorfor er der så stor forskel på, hvad man får?
For at finde svar på de spørgsmål, skal vi lige have sagen på plads.
Aconto-kaos
I efteråret blev der nemlig sendt en række skyhøje aconto-regninger til Norlys' gaskunder - altså regninger, hvor man betaler forud ud fra en beregning af, hvor meget man forventes at bruge.
Men i forbindelse med de vanvittigt høje regninger, blev der også lavet en række ekstraordinære måleraflæsninger hos knap 19.000 af Norlys' kunder. Formålet med de ekstra aflæsninger var at sikre en bedre sammenhæng mellem, hvor meget man betalte forud, og hvad man faktisk brugte.
De 19.000 kunder får nu en redegørelse, og selvom et par hundrede af disse kunder skal betale ekstra, så får langt størstedelen altså penge tilbage.
Betalt regning og penge tilbage
Faktisk er det, ifølge Mads Brøgger, cirka 18.500 kunder, der kan se frem til at få i gennemsnit 4200 kroner tilbage.
Og det er altså INKLUSIVE betalingen for næste acontoperiode - man får altså både betalt sin næste regning og penge tilbage.
Det må siges at være en dejlig besked, og mon ikke en masse kunder nu får lidt mere ro i sindet efter at have modtaget en acontoregning, der var mere end dobbelt så høj som på samme tid i 2021.
Mads Brøgger forklarer videre, at rigtig mange kunder har været gode til at spare på gassen. Samtidig er gaspriserne på markedet markant lavere end det, man forventede/frygtede i efteråret.