Hver tredje lærer mangler adgang til varierede undervisningsmaterialer af høj kvalitet, og hver anden lærer mener, at der afsættes for få ressourcer til undervisningsmaterialer til at kunne levere motiverende og varieret undervisning.
Det viser to undersøgelser blandt medlemmerne hos Danmarks Lærerforening fra 2023.
På tværs af de danske skoler efterspørger undervisere dermed at spille en større rolle i beslutningsprocessen vedrørende indkøb af undervisningsmaterialer. Det er med henblik på at sikre variation og øge engagementet i undervisningen, pointerer Regitze Flannov, der er formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening.
"Mange lærere står med en følelse af, at indkøbsbeslutningerne er rykket længere væk fra dem. Det gælder både grej og læringsportaler, og det går ud over undervisningens kvalitet. For at sikre en god og varieret undervisning bør lærerne have adgang til et bredt udvalg af både digitale og analoge undervisningsmidler," siger Regitze Flannov og tilføjer:
"Det kræver en øget økonomisk støtte til materialeudvælgelsen, så lærerne har mulighed for at investere i gode og relevante ressourcer og opdatere eller erstatte forældede materialer. Der bør også afsættes budget til indkøb af yderligere ressourcer såsom 3D-printere, robotter, lydbøger og musikinstrumenter."
Trine Westergren, dansklærer på Uglegårdsskolen i Solrød, er en af de lærere, der ønsker større indflydelse på skolens udvalg af undervisningsmaterialer.
"Solrød Kommune har lavet kommunale aftaler, som gør, at den enkelte skole ikke selv kan bestemme, hvilke portaler skolen kan abonnere på og tilgå, på grund af manglende økonomi. Det hindrer mine kollegaer og mig i at udvikle effektive undervisningsforløb, der er tilpasset den enkelte klasse og elevs niveau samt dækker de obligatoriske discipliner. I øjeblikket står vi endda over for at miste adgangen til en portal på grund af besparelser," siger Trine Westergren og tilføjer:
"Som lærer har jeg en dyb forståelse for mine elever, uanset om de er fagligt stærke, svage, ordblinde eller har dansk som andetsprog. Jeg har ofte følt mig nødsaget til at enten gå på kompromis med undervisningsmaterialerne eller bruge tid på at udvikle mine egne for at sikre en undervisning, der imødekommer alles behov – en opgave, som min forberedelsestid sjældent tillader."
Ressourcebesparelser hindrer en differentieret undervisning
Ifølge Danmarks Lærerforenings undersøgelse fra 2023 er manglen på ressourcer til undervisningsmidler den næststørste barriere, kun overgået af for lidt forberedelsestid, når det gælder levering af motiverende og varieret undervisning. Det bekræftes af Kim Høgskilde, bestyrelsesformand for Brancheforeningen for Undervisningsmidler (BFU).
"Vi oplever, at lærerne generelt er nysgerrige på alle de tilgængelige læremidler på det danske marked, men desværre oplever de ofte, at de ikke kan benytte dem i undervisningen på grund af budgetrestriktioner. Det gælder både for analoge og digitale læremidler," siger Kim Høgskilde. Han tilføjer:
"På grund af kommunernes fokus på at spare penge, køber kommunerne ofte portaler med et ensartet udtryk gennem alle fag. Det kan gøre undervisningen kedelig og hindre, at der kan bruges undervisningsmidler, der passer det konkrete behov på en skole."
Trine Westergren efterlyser også specialiserede læringsplatforme til brug i undervisningen.
"Vi har til en reduceret pris gennemført en treårig testperiode med en specialiseret digital læsetræningsplatform, som ikke kan opretholdes til næste skoleår af budgetmæssige årsager. Det er på trods af at lærerne har været begejstrede for platformen, da den har vist sig at være et effektivt supplement til vores eksisterende materialer og har forbedret elevernes læsefærdigheder og motivation til at læse," siger Trine Westergren og uddyber:
"Platformen tilbyder fire adaptive læseøvelser med individuel feedback og progression, hvor både sværhedsgraden og læsehastigheden automatisk tilpasses baseret på elevens interaktion. Det er funktioner, der ikke findes i de almindeligt anvendte undervisningsmaterialer."