En dom fra Højesteret har åbnet for, at vognmænd selv kan vælge, hvilken overenskomst de vil følge, når de ansætter chauffører til at løse kørselsopgaver for det offentlige.
Men det vil føre til social dumping, mener transportminister Magnus Heunicke (S), som derfor er klar med et nyt lovforslag på området.
- Her kan vi ikke se stiltiende til, erklærer Heunicke i en pressemeddelelse.
- Det skal som udgangspunkt være niveauet i de mest repræsentative landsdækkende overenskomster i branchen, der skal følges, som netop garanterer et ordentligt lønniveau for chauffører, uddyber han.
Lovforslaget reagerer på en dom, som Højesteret afsagde i starten af februar i en sag mellem en nordjysk vognmand og Trafikstyrelsen.
Her fastslog retten, at vognmanden med loven på sin side kunne aflønne sine ansatte efter Krifas overenskomst på transportområdet.
Ifølge Transportministeren har dommen "den konsekvens, at en hvilken som helst overenskomst kan følges uanset indholdet".
- Det er imod intentionen med loven, som er, at man skal følge de toneangivende landsdækkende overenskomster, som indeholder bestemmelser om pension, løn under sygdom med mere, erklærer Transportministeriet.
Hos 3F's Transportgruppe glæder formand Jan Villadsen sig over indgrebet.
- Det betyder, at loven bliver afstemt med den måde, den er blevet praktiseret på, og ellers har hele den indsats, vi har lavet mod social dumping været håbløs. Så det hilser vi velkommen hellere i går end i dag, siger han til Ritzau.
- Den her branche er ufatteligt kreativ både inden for taxa, bus og gods, og hvis man ikke griber ind, så bliver det laveste fællesnævner, vurderer han.