Livet er måske på vej til at blive betydeligt nemmere for togpendlere og togførere.
DSB har nemlig påbegyndt udrulningen af en ny mobilbetalingsløsning, Softpay, som afløser en række forskellige hardwareløsninger, der tidligere har været anvendt i togene. Den mobile terminalløsning, der blot kræver at togføreren har en android telefon ved hånden, vil gøre det enklere at fortage salg af billetter, kioskvarer og udstede kontrolafgifter ombord.
Det skriver NETS, der står bag løsning, i en pressemeddelelse.
Softpay, er et dansk baseret internationalt betalingsselskab, der har udviklet en såkaldt "Tap To Phone" løsning, som forvandler android-baserede mobiltelefoner til en kontaktløs (NFC) betalingsterminal med PIN.
5 bliver til 1
DSB har igennem de sidste tre sendt fem forskellige hardware enheder på pension, som nu erstattes af en Samsung androidtelefon, som giver adgang til at benytte funktionaliteten fra Softpay. DSB er nu i færd med at distribuere op til 1000 telefoner til sit korps af togførere, hvilket vil bidrage til at gøre betalingsprocessen ombord mere gnidningsløs.
"Vi vil gerne gøre det nemmere både for vores passagerer, men også for vores togførere på tværs af landet, at håndtere betalinger ombord på vores toge. Denne løsning fra Softpay vil styrke funktionaliteten i vores billetteringsapp og gøre processen mere gnidningsløs for alle," siger Leif Fabrin, områdechef for togpersonalet.
DSB forventer, at alle togførere vil være udstyret med den ny betalingsløsning inden for de næste par uger, hvilket ifølge Softpay er én af styrkerne ved denne nye løsning:
"Ved at vælge Softpay som den fremtidige mobile betalingsløsning vil DSB få glæde af at have en mobil terminalløsning som gør det muligt at afvikle betaling på stedet via en almindelig smartphone. Da denne løsning bygger på den eksisterende betalingsinfrastruktur hos DSB, vil dette kunne ske med minimale omkostninger og kan udbredes meget hurtigt," siger Craig Jacoby, CEO hos Softpay.
Den hardware uafhængige løsning, som kan implementeres hurtigt og enkelt baseret på den eksisterende betalingsinfrastruktur, kom også 7Eleven til gode, da de i august blev ramt af et cyberangreb, som umiddelbart tog kædens kasse- og betalingssystemer ud af spil
Gennem et samarbejde med Nets og Softpay lykkedes det at udrulle en ny mobil kortbetalingsløsning på under et døgn, som gjorde ekspedienterne i de 176 butikker, udstyret med en Android-telefon og ved brug af SoftPay's app, i stand til igen at tage imod kort og mobilbetalinger.