”Kun 25 % af Europas studerende undervises af lærere med digitale færdigheder, og i 2015 vil 90 % af alle jobs i EU kræve digitale færdigheder. Vi står ved et vendepunkt lige nu, hvor alle uddannelsesinstitutioner må genoverveje deres strategier”.
Så markante var ordene fra direktøren for EU's Generaldirektorat for Uddannelse og Kultur, Pierre Mairesse, da den 19. Online Educa konference blev afholdt i Berlin den 4. – 6. december med 2000 deltagere fra 91 lande.
Vil bryde radikalt med al uddannelsestænkning
”Big data” og ”MOOCs” var to af de centrale temaer på konferencen. Big data handler om, at mængden af tilgængelig viden og data eksploderer i disse år. Da trykkerierne omkring 1450 brød frem, betød det, at mængden af data i verden blev fordoblet på 50 år.
Vi kender alle aviserne og bøgernes betydning for vores moderne samfund, men ifølge professor Viktor Mayer-Schönberger fra Oxford University’s Internet Institute, er der fra 1987 til 2007 sket en hundrede dobling af mængden af tilgængelig viden og data – fra 2,6 milliarder gigabyte til 276 milliarder gigabyte.
- 99 % af alle data nu er digitale, og det kommer til at bryde radikalt med al uddannelsestænkning, pointerede professoren i konferencesalen på Hotel InterContinental.
MOOCs står for “massive gratis online kurser”. Den enorme mængde data og den globale udbredelse af internet, sociale medier og mobile enheder til videndeling har gjort, at særligt i USA er det i dag nødvendigt for universiteter, der vil være ”med på vognen” at udbyde gratis uddannelser til mange over nettet.
University of California har været i gang i 10 år og kan i dag registrere studerende fra hele verden og 100.000 månedlige besøgende, der i gennemsnit bruger 10 minutter på sitet.
“De traditionelle uddannelser må modernise sig”
- Jeg forstår ikke, hvordan universiteter kan undgå at være involveret i sådanne uddannelsesudbud i dag. Det handler også om forpligtelsen ved at være en vidensinstitution og om at uddanne befolkningerne, sagde Gary W. Matkin.
Selvom der også var debat på konferencen om bekymringer ved MOOCs, og hvordan de vil udvikle sig, så var der ikke tvivl om, at der vil være en vedvarende fokus på udbredelsen af MOOCs. Det kom flere gange frem, at det var svært at få indtægter ud af de gratis uddannelser, men at der til gengæld var tale om en kolossal eksponering og branding.
Direktør Nicholas Watson fra Open University i England fortalte således, at de havde fået opgjort deres MOOCs til at have et ”brand impact” til en værdi af 1,5 millioner engelske pund. Vurderingen er, at MOOCs er med til at skabe omfattende trafik til universitetet og dermed rekruttere flere studerende fra hele verden til deres uddannelser.
EU's direktør, Pierre Mairesse konstaterede, at mange endnu ikke ved, hvad MOOCs er i Europa, selvom de netop nu begynder at skyde lidt frem.
- De traditionelle uddannelser er nervøse for MOOCs, men de må modernisere sig, sagde han uden omsvøb.
“Hvorfor er der mere digital innovation omkring shopping end om uddannelse?”
Ja, fra EU's Generaldirektorat for Uddannelse og Kultur var der ingen tvivl. Vi står overfor et markant paradigmeskift, hvor den digitale udvikling skaber en helt ny kultur med aldrig før sete muligheder for at dele viden.
- Derfor skal der skabes et helt nyt ”blended approach” i hele uddannelsessystemet, hvor vi kombinerer traditionel undervisning med nye digitale læringsformer online og udnytter mulighederne for at udbyde uddannelser til flere, sagde han og konstaterede , at det var vigtigt at indse, at skoler og uddannelser i Europa altså ikke er blandt frontløberne i dag.
En topleder i virksomheden, Rosetta Stone, der udbyder store sproguddannelser over nettet, præsenterede i tråd hermed sin udfordring til uddannelsessektoren:
- Hvordan kan det være, at der foregår så meget mere digital innovation omkring shopping end omkring uddannelse, spurgte Judy Verses.
Hun gav eksempler fra sin virksomhed på, hvordan en tysk skole har oplevet, at autistiske børn gennem deres programmer har lært at tale engelsk på måder, som lærerne aldrig før havde troet muligt.
“Vi skaber kun forandring gennem passionerede medarbejdere”
Såvel Judy Verses som Pierre Mairesse og flere andre på konferencen havde som en central pointe, at det er helt afgørende at hjælpe de mange dygtige undervisere med at adoptere de nye teknologiske muligheder. Som Judy Verses sagde: “Vi skaber kun forandring gennem passionerede medarbejdere”.
I diskussionerne om fremtidens nye blandede undervisningsform faldt der barske ord om det traditionelle klasseværelse, som uddannelserne i århundreder har været centreret om. Måske mest markant sagt af direktøren for Peer 2 Peer University, Phillip Schmidt:
- Undersøgelser af hjerneaktivitet blandt studerende har vist, at det er i klasseværelset sammenlignet med andre undervisningsformer, at der foregår den suverænt laveste aktivitet, sagde han til stor morskab for sine tilhørere og pointerede, at vi er nødt til at få skabt andre og nye mentale billeder af læring end klasseværelset.
“Er I bange for de sociale medier?”
I en af de andre 200 sessioner på konferencen dukkede der et billede op på storskærmen kort efter, hvor et fyldt auditorium med 50 studerende sad med tændte pc’ere med deres underviser stående foran sig. Det slående var, at alle de studerendes skærmbilleder var forskellige og vist ikke alle handlede om det, læreren talte om.
Tænk hvis dette enorme potentiale af så mange studerende med tændte pc’ere i samme rum blev omsat til læring, lød den afsluttende opfordring til salen. Meget passende havde en efterfølgende session overskriften: “Er I bange for de sociale medier”?
“Big data giver os muligheden for ikke at lyve for os selv”
Den digitale udvikling har også sine mørke sider. Da professor Viktor Mayer-Schönberger indledte den store konference, balancerede han elegant mellem først de store perspektiver og så de farer, der også er omkring den hastige digitale udvikling. Grundlæggende pointerede han, hvordan big data ændrer vores måde at tænke.
- Vores hjerne er indrettet til at søge efter årsag og effekt. Får vi dårlig mad i en fremmede by, tænker vi på, hvor vi spiste, men i virkeligheden er håndtryk en langt mere sandsynlig smittekilde. Vi vil gerne tro, at vi forstår verden, selvom vi ikke gør. Big data giver også muligheden for ikke at lyve for os selv, sagde Viktor Mayer-Schönberger.
Som eksempel spurgte han, hvorfor vi skal lave undersøgelser, hvor vi spørger 1000 mennesker, hvis vi gennem big data analyser kan spørge hele befolkningen.
“Den mørke side er, at de mange data aldrig forsvinder”
Kvantitet i data kan føre til ny kvalitet. De mange digitale data afslører mere og mere – også om hvordan vi lærer bedst. Califorina University har fx flere medarbejdere ansat til udelukkende at kigge på data og kan således se på detaljerne i læringsprocessen. Hvor har de studerende svært ved at bestå en test, og hvilken forklaring ser ud til at hjælpe flest med at forstå spørgsmål hurtigst.
Den mørke side er, at de mange data aldrig forsvinder. George Orwells berømte bog fra 1984 om overvågningssamfundet kom derfor måske bare 30 år for tidligt.
- Vores fejl kan altid dokumenteres både af uddannelser og af arbejdsgivere, Men det er farligt, for i al udvikling begår mennesker fejl. Vi er nødt til at beskytte data og holde brugerne af data ansvarlige. Det sker slet ikke nok i dag, advarede Viktor Mayer-Shönberger.
De mange data gør det også muligt at forudsige, hvordan mennesker vil opføre sig i forskellige situationer, men professoren sendte også her en advarsel ud til alle på konferencen:
- Hvis vi indretter os for meget efter digitale data, indskrænker vi vores fremtidige valg, mulighederne for at begå fejl og for at generere helt nye ideer. Vi skal være ydmyge. Vi skal være “master of data” - de skal ikke diktere og give mere magt og mening, end vi behøver”.
Fakta om UCSJ og digital læring
University College Sjælland har taget de første skridt ind i en ny uddannelses æra gennem længere tids satsning på at udbyde otte grunduddannelser som e-læringsuddannelser og gennem det toårige projekt “UCSJ Læring” for alle ledere og undervisere - et projekt der blev markeret med bogudgivelsen “Det bliver aldrig det samme igen”.
Se mere på UCSJs website og download bogen “Det bliver aldrig det samme igen”