Det er ikke kun i Danmark, at benzinpriserne ræser derudaf. Syd for grænsen er det også blevet betydeligt dyrere at fræse derudaf på autobahnen.
Men det er snart slut. Fra i dag har den tyske regering nemlig indført en rabat på den afgift, der bliver lagt på benzin og diesel, og den vil gælde de næste tre måneder. Det skriver DR.
Det betyder, at en liter tysk benzin, der lige nu ligger på omkring 15,5 kroner, vil blive 2,62 kroner billigere, mens rabatten på en liter diesel vil ligge på 1,24 kroner.
Dermed kan en liter benzin blive 4-6 kroner billigere end i Danmark, der lige nu koster omkring de 18 kroner.
Indføres på grund af krigen
Regeringen indfører rabatten på grund af de voksende energipriser i kølvandet på krigen i Ukraine, forklarer DR's tysklandskorrespondent, Michael Reiter.
"Tyskland er et kæmpe land, mange pendler over store afstande, og meget af varetransporten foregår på de tyske motorveje. Så derfor forsøger staten at gribe private og erhvervsdrivende under armene. Målet har været at genskabe priserne, som de så ud før invasionen i Ukraine," fortæller Michael Reiter til DR.
Det anslås, at rabatten vil aflaste alene privatbilisterne med mere end en milliard euro hver måned, svarende til omkring 7,5 milliarder kroner.
Men selvom rabatten gives fra i dag, er det dog ikke sikkert, at det vil kunne aflæses på de tyske målere med det samme.
Det brændstof, de tyske tankstationer lige nu ligger inde med, er nemlig indkøbt til fuld pris uden rabat. Dertil forudsætter det, at selskaberne rent faktisk sænker prisen og ikke beholder rabatten selv, forklarer DR's tysklandskorrespondent Michael Reiter.
"Lige nu holder den tyske konkurrencestyrrelse et vågent øje med, om og hvorvidt den besparelse, olieselskaberne opnår, virkelig bliver afspejlet i benzinpriserne fra i dag. Og det bør danske bilister altså også lige holde øje med, inden de tager over grænsen," siger han til DR.
Danskere vil valfarte til grænsen
Hos tankstationskæden Circle K forventer man, at mange danskere vil starte bilen og køre sydpå for at tanke tysk benzin, der i forvejen er billigere end i Danmark.
"Vi kommer til at se et fald i både brændstofsalg og i butikssalg i butikkerne i Sønderjylland. Det kan sagtens være 10-15 procent mindre brændstofsalg i de tre måneder, rabatten varer," siger brændstofdirektør hos Cirkle K Danmark, Peter Rasmussen, til DR.
Han kalder brændstofrabatten "tåbelig" og et forkert signal at sende.
"Det er problematisk, at man laver incitamenter til, at folk kører til grænsen og dermed bruger brændstof på at hente noget, man kan købe derhjemme."
Circle K kommer dog ikke til at sænke priserne for at forhindre, at kunderne kører over grænsen.
"De afgiftsænkninger er i en størrelsesorden, vi ikke kan hamle op med," siger Peter Rasmussen.
Når flere alligevel er kørt til Tyskland for at tanke billigere benzin, vil de samtidig tanke sodavand, øl og andre varer, og det kommer til at koste omsætning i danske butikker, lyder det fra foreningen De Samvirkende Købmænd.
"Det kan få grænsehandlen til at eksplodere til skade for butikkerne langt oppe i Jylland," advarer administrerende direktør John Wagner og tilføjer over for DR:
"Det kan komme til at koste omsætning, og dermed beskæftigelse, i de danske butikker."
Paradokset: Rabat kan give dyrere benzin
Det er ikke kun i Danmark, at rabatten på de tyske brændstofafgifter møder kritik. Flere tyske økonomer har kritiseret regeringens rabat, forklarer korrespondent i Tyskland, Michael Reiter.
"Vi kan risikere, at der kommer en storm på Tysklands tankstationer, som i værste fald kan føre til knaphed på brændstof. Selv hvis det ikke kommer så vidt, så kan den efterspørgsel, som brændstofrabatten udløser, føre til prisstigninger. Paradoksalt nok så kan rabatten altså få den præcis modsatte effekt end den tiltænkte, fortæller Michael Reiter til DR.
Netop prisstigninger er årssagen til, at den danske regering ikke kommer til at indføre en tilsvarende rabat på afgifter til benzin og diesel som i Tyskland. Det sagde statsminister Mette Frederiksen (S) på et pressemøde i Bruxelles tirsdag.
"Vi har løbende en diskussion om, hvordan vi håndterer inflationen, som man kan mærke, når man tanker benzin og i supermarkedet. Jo mere aktivitet, vi skaber i økonomien, jo større er risikoen for at inflationen blive endnu større."