Målet er at »binde Danmark tættere sammen«, sagde finansminister Nicolai Vammen (S) ved torsdagens præsentation af udspillet.
Mest til vejnettet
Men i første omgang har udspillet snarere splittet partierne og interesseorganisationer. Regeringen vil bruge 46,9 milliarder kroner på at udbygge vejnettet og 39,5 milliarder på udvikling af jernbanen. For meget asfalt og for lidt CO2-reduktion lyder det fra støttepartier og grønne organisationer, mens flere borgerlige partier og erhvervsorganisationer gerne havde set lidt mere motorvej.
Venstres transportordfører, Christian Pihl Lorentzen, glæder sig over, at regeringen har genbrugt flere af de initiativer, som den forrige regering blev enige om med Dansk Folkeparti i 2019.
»Der er et solidt fokus på at forbedre trafikken på vejene, men man har tilsyneladende skrottet planerne om Hærvejsmotorvejen. Det mangler«, siger han til Politiken.
Brug for større CO2-reduktioner
Støttepartierne Enhedslisten og Radikale Venstre er knap så tilfredse. De savner visioner, ambitioner og et større løft til den kollektive trafik.
»Der er brug for et meget større løft til den kollektive trafik«, siger transportordfører for Enhedslisten, Rasmus Vestergaard.
I de kommende forhandlinger vil de to støttepartier derfor have luget ud i planen og finde større CO2-reduktioner. Eller som Jeppe Juul, der er seniorrådgiver i Rådet for Grøn Omstilling, siger til Politiken:
»Når man bruger 106 milliarder kroner på infrastruktur og transport, så er det ret absurd, at man ikke formår at reducere klimaaftrykket for transporten«.
Du kan læse regeringen udspil her
Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding.