Selv med en ny direktør ved roret, ændrer virksomheden ikke sin holdning til elbiler og er stærkt imod det, de betegner som et 'ensidigt fokus på elbilen fra politisk hold'.
Toyota hævder at have data, der viser, at mange konkurrenters beslutning om kun at bygge elbiler ikke kun er en forretningsstrategi, men også er skadelig for miljøet.
Gill Pratt, chef for Toyotas forskningsafdeling, mener, at det giver mere mening at tilbyde kunderne flere valgmuligheder, herunder hybrid- og brintbiler.
Han fremhæver, at bilindustrien snart kan stå over for en mangel på grundstoffet lithium, der bruges i produktionen af elbilernes batteripakker. Han forudser også en akut mangel på andre mineraler, der er nødvendige for batteriproduktion.
Pratt påpeger, at infrastrukturen ikke vil kunne følge med i det tempo, som politikerne ønsker, at bilindustrien skal omstille produktionen til udelukkende at bestå af elbiler.
Han hævder, at der miljømæssigt ville være en større gevinst ved at fremstille 1 million hybridbiler frem for at bruge en tilsvarende mængde lithium på at fremstille et mindre antal rene elbiler.
Pratt gentager sin holdning fra sidste år, at elbiler ikke er den eneste løsning for fremtidens transport. Han mener, at når konkurrenter som Volvo, Cadillac og Honda fokuserer alle deres ressourcer på elbiler, er det en fejl.
Det betyder dog ikke, at Toyota ikke vil bygge elbiler, men de ser det som en del af en bredere løsning snarere end som den eneste vej frem.