Kalundborg Havn har netop taget et stort skridt mod en grønnere fremtid.
De to store kraner på Ny Vesthavn, der tidligere kørte på diesel, er nu blevet elektriske.
Det betyder, at havnen skærer ned på CO₂-udledningen – og kommer tættere på målet om at blive Nordens første CO₂-neutrale containerterminal.
Store kraner, grønnere løsninger
Det er ikke småting, der skal til, når man skifter fra diesel til el.
Kranerne har været ude af drift på skift, mens teknikere har bygget dem om. Samtidig er der blevet opsat en transformerstation og ny el-infrastruktur på kajen.
Men nu er begge kraner klar igen – og de er 100 % elektriske.
”Det her er et vigtigt skridt for os. Vi vil gerne vise, at vi mener det, når vi taler om grøn omstilling. Med elektriske kraner slipper vi for at brænde diesel af i timevis, og det gavner både miljøet og vores konkurrenceevne,” siger havnedirektør Bent Rasmussen.
Kunderne vil have grønne løsninger – og det får de
Kalundborg Havn arbejder med store virksomheder, og mange af dem har grønne mål for deres værdikæder.
Derfor er det vigtigt for havnen at kunne tilbyde bæredygtige og effektive løsninger.
”Vores kunder forventer, at vi følger med tiden. Elektrificeringen af kranerne er et konkret skridt i den retning – og en investering i fremtiden,” siger Bent Rasmussen. ”Vi vil ikke bare opfylde de krav, de har i dag – vi vil også hjælpe dem med at nå deres mål i morgen.”
En plan B i baghånden
Projektet er gennemført i samarbejde med Port-Trade og Brix Elteknik. Sidstnævnte har stået for at etablere strømforsyningen til kranerne.
”Det har været en spændende opgave, og vi er stolte over at være en del af Kalundborg Havns grønne rejse. Elektrificering er vejen frem, og vi glæder os til at følge udviklingen,” siger Jacob Brix fra Brix Elteknik.
Skulle strømmen en dag gå, kan kranerne dog stadig køre på diesel som backup. I en tid præget af konflikter og usikkerhed er det vigtigt at have en plan B.
”Vi skal kunne fortsætte driften, selv hvis elnettet rammes af sabotage. Derfor er det vigtigt, at vi har fleksible løsninger, der både tager hensyn til miljøet og til driftsikkerheden,” siger Bent Rasmussen.
Artiklen er baseret på informationer fra Via Ritzau.