Det skulle være så godt, men det kan man ikke sige, det er blevet.
Da den nye cykelgade på Nodre Frihavnsgade blev indviet for lidt over et år siden, var det med et budget på 29 millioner kroner i ryggen og et ønske om at gøre gaden mere trafiksikker - særligt for cyklister.
Men nu afslører en ny rapport, at gaden ikke er blevet mere sikker. Tværtimod er der sket uheld efter omlægningen, og dagligt finder der 37 potentielt farlige situationer for cyklisterne sted.
Tung trafik udfordrer
Som følge af de negative resultater har Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune besluttet at fjerne cykelgaden og alle tilhørende markeringer og skiltning.
Helle Bonnesen (K), medlem af udvalget, udtaler, at forløbet ikke har været optimalt, men hun er tilfreds med, at der nu bliver taget handling.
En væsentlig udfordring ved cykelgaden har været den tunge trafik, især lastbiler og varebiler, som ofte parkerer midt på vejbanen, når de aflæsser varer. Da det ifølge reglerne ikke er muligt at etablere vareleveringszoner på cykelgader, har kommunen valgt at oprette fire nye vareleveringszoner.
Denne ændring betyder dog, at der vil blive fjernet 12 parkeringspladser, selvom parkering stadig vil være muligt om natten.
Er stadig planen
Politikerne har dog ikke opgivet ideen om en velfungerende cykelgade. Teknik- og Miljøforvaltningen har foreslået flere forbedringer, som nu skal drøftes politisk i slutningen af marts.
Helle Bonnesen understreger, at det er vigtigt at tage hensyn til gaden som en handelsgade, og at der ikke må fjernes flere parkeringspladser, da det vil skade handelslivet.
Hos Radikale Venstre håber man fortsat på at skabe bedre forhold for cyklisterne. Christopher Røhl (R) påpeger, at det er nødvendigt at reducere trafikken eller finde alternative ruter for cyklisterne.
Der er dog enighed om, at gaden stadig skal kunne fungere som en attraktiv handelsgade samtidig med, at cyklisterne får bedre forhold.