Gang på gang bliver lastbiler, som afleverer varer i Aarhus Kommune mødt af nidkær kontrol fra byens parkeringsvagter, som uddeler bøder for forseelser, der er umulige at undgå, hvis der skal leveres varer til byens handelsliv med et stort køretøj.
Men de burde i stedet udvise en vis grad af konduite, så godset kan blive leveret, uden der kommer en bøde i forruden.
Chaufførerne gør nemlig alt, hvad de kan for at udføre deres arbejde inden for reglerne, når de leverer varer til byens handlende.
Det skriver ITD, Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, i en pressemeddelelse.
Derfor tager organisationen nu sagen op med Aarhus Kommune på et møde med byens rådmand for teknik- og miljø, Nikolaj Bang (K).
"Vi mødes med Aarhus Kommune for at gå i dialog om problemet. For det er ikke i nogens interesse, at lastbilchauffører ikke kan levere varer i Aarhus, uden risikoen for at miste en dagsløn for selv minimale forseelser, der ikke kan undgås," siger John Skovrup, bestyrelsesformand i ITD.
Han tilføjer, at en parkeringsbøde til en lastbil typisk koster over 2000 kr.
Det er forhåbningen, at mødet med kommunen kan få forvaltningen og politikerne til at se sagen fra erhvervslivets øjne.
"Vi er helt med på, at parkeringsregler skal følges, men der må også være en grænse for, hvor nidkær parkeringskontrollen skal være. Især når der er tale om erhvervstransporter, som slet ikke har de samme muligheder for at finde plads, som personbiler har. Og det drejer sig jo ofte kun om ganske få minutter for lastbilerne," siger John A. Skovrup og kommer med et eksempel.
"F.eks. mener vi ikke det er i orden, at en parkeringsvagt ikke giver en chauffør lov til lige at tømme bilen færdig, hvis lastbilen er nødt til at holde et par centimeter inde over en streg eller rammer en kantsten i forbindelse med en levering. Men her falder der også bøder, selvom det tager lige så lang tid at tale med parkeringsvagten om sagen, som det vil tage at gøre arbejdet færdigt og flytte lastbilen," siger John A. Skovrup, som understreger, at det blot er eksempel blandt mange i Aarhus Kommune, som desværre er berygtet i branchen for den rigide håndhævelse af parkeringsregler.
Og hvis der ikke gøres noget ved det, kan det ende med, at transport bliver dyrere for handelslivet i Århus, og at det bliver sværere for butikker at få leveret de nødvendige varer.
"Vores medlemmer vil ikke sige nej til at levere varer til handelslivet i Aarhus. For det er jo det, de er sat i verden for. Men de kan blive nødt til at sætte prisen op som en form for risikotillæg, når de skal ind i byen. Men det er en dårlig løsning, som vi gerne vil undgå, både for chaufførernes og handelslivets skyld. Så vi håber, at kommunen vil gå i en positiv dialog om problemet med parkeringskontrollen stedet for," afslutter John A. Skovrup.
Mødet mellem Aarhus Kommune og ITD finder sted torsdag d. 5. januar kl. 12.00 på Aarhus Rådhus.
På mødet deltager også virksomheden AH Fragt, der leverer varer med firmaets lastbiler i Aarhus.