Bilerne skal optage mindre plads, og det skal være nemmere at bevæge sig til fods og på cykel.
Det er nogle af grundtankerne i byrums- og trafikplanen for Middelalderbyen, som Borgerrepræsentationen i København har vedtaget i 2023, efter anbefalinger fra den såkaldte borgersamling.
Nu sendes et detaljeret materiale ud til 22.000 naboer, hvor man illustrerer, hvordan 600 ud af bydelens 1050 offentlige gadeparkeringspladser nedlægges, og hvordan cykelstativer flyttes fra centrale pladser og ud på gaden, i løbet af 2024.
Teknik- og Miljøborgmester Line Barfod (EL) ser frem til, at byens hjerte bliver fredeligere fremover:
”Beboere og besøgende kan glæde sig til at opleve en meget mere fredelig by, hvor der er bedre plads til at færdes til fods og på cykel, uden at der er parkerede biler over det hele. Samtidig får vi også frigjort plads på flere de historiske pladser, for eksempel Vandkunsten og Nikolaj Plads, så de får lov at ånde igen,” siger hun.
Stadig pladser flere steder
Der vil fortsat være mulighed for at parkere med beboerlicens i p-kælderen under Israels Plads hele døgnet, hvis der er ledige pladser, eller på de ca. 220 almindelige p-pladser, som stadig vil være i området. Desuden kan der parkeres på de ca. 150 erhvervspladser uden for de tidsrum, hvor de er reserveret til gulpladebiler.
Nedlæggelsen af 600 gadeparkeringspladser er første skridt i den samlede Byrums- og Trafikplan for Middelalderbyen. Læs mere om planen her.
Eller klik ind på kortet her og se ændringerne gade for gade.
Det endelige projektforslag skal godkendes af Teknik- og Miljøudvalget, og udrulningen forudsætter andre myndigheders godkendelse.