Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

P-selskaber skovler formuer ind på ulovlige p-afgifter

Kommunalt

07/02/2024 06:56

J. Bøgen

Hvis du klager over en p-afgift, kan det være en god ide at tage sagen hele vejen til Parkeringsklagenævnet.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

i 2021 endte private p-selskaber nemlig med at droppe hele 363 krav, inden sagen overhovedet nåede at blive behandlet af nævnet. Det viser Parkeringsklagenævnets årsrapport.

Og det er noget, der får chefkonsulent i FDM, Dennis Lauge, til at løfte øjenbrynene.

"Vi hører ofte fra vores medlemmer, at de oplever, at en klage blot bliver afvist, uden der bliver taget stilling til klagens indhold. Det kan give en mistanke om, at p-selskaberne spekulerer i, at nogle bilister bare betaler en afgift, også selvom den ikke er korrekt", siger han i en pressemeddelelse.

Mere end otte af ti sager droppes af selskabet

I alt blev 438 sager frafaldt, inden nævnet fik lejlighed til at behandle klagen. Det betyder, at de 363 frafaldne krav fra p-selskaberne tegner sig for 83 procent af alle droppede klager.

"Det vidner om, at selskaberne utvivlsomt kan blive bedre til at tage bilisterne alvorligt, når de klager til selskabet", siger Dennis Lauge.

Og selv hvis kravet ikke bliver trukket tilbage, kan det være en god ide at følge klagen til dørs. Af de sager, der endte med at blive behandlet af nævnet, endte mere end 23 procent nemlig med at falde ud til bilisten.

Digital parkering er største problem

Hver fjerde klagesag i 2021 handlede om digital registrering af parkeringen, fx med en parkeringsapp. På andenpladsen følger skiltning med 16 procent af sagerne, og top-3 rundes af med p-skiver, der stod for otte procent.

Og det bør p-selskaberne tage som et vink med en vognstang, mener Dennis Lauge.

"At så mange af sagerne fortsat handler om digital registrering og skiltning understreger for os, at parkeringsbranchen med fordel kan gøre skiltningen og praktikken omkring parkering mere tydelig og forståelig for bilisterne. Det ville kunne afhjælpe mange sager og være en hjælp for forbrugerne. Det bør være i alles interesse."

Har du fået en p-afgift? Så kan du kontakte FDMs rådgivning ved at klikke her.

Mest Læste

Annonce

10/12/2024

På blot 2 minutter fandt jeg den billigste bilforsikring til min nye bil, og der var mange penge at spare.