Onsdag aften stemte et flertal i Aarhus Byråd for, at Musikhusparken og Rådhusparken skal slås sammen til en samlet park.
Hvis du nogensinde har befundet dig i Aarhus, vil du så i denne sammenhæng måske tænke, at der da er en stærkt trafikeret vej mellem de to parker - og det har du ganske ret i, men det skal ikke stoppe sammenlægningen.
For planen er nemlig, at trafikknudepunktet Frederiks Allé bliver lukket for biler, når parkerne smelter sammen til en.
Det var et flertal bestående af Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Radikale, EL og løsgænger Thure Hastrup, i alt 20 ud af byrådets 31 mandater, der stemte for principbeslutningen om at lægge de to parker sammen.
Men det kommer næppe til at forløbe helt gnidningsfrit.
Forvaltning advarer
På det seneste møde i teknisk udvalg gennemgik forvaltningen nemlig de forventede trafikale konsekvenser af at lukke Frederiks Allé, og her var budskabet tydeligt.
Forvaltningen mente nemlig, at det mest hensigtsmæssige ville være at vente med at lukke vejen, til der er gennemført nogle "trafikalt afbødende tiltag".
Hvad det helt præcist indebærer er ikke tydeligt, men kigger man på et bykort over Aarhus centrum, kan man se, at en lukning af Frederiks Allé potentielt vil sende store mænger trafik ned omkring Park Allé, hvor størstedelen af bybusser har stoppesteder, samt ned gennem mindre veje mellem beboelse, hvis man skal ned omkring f.eks. Godsbanen og eventuelt Scandinavian Congress Center.
Strækningen, der skal lukkes, er mellem Ridehuset og Brobjergskolen. Den nærmere dato for nedlukningen bliver fastlagt til sommer i forbindelse med forhandlinger om fremtidens mobilitetsplaner.
Vrede blandt borgerlige
11 medlemmer af byrådet stod altså uden for beslutningen om at lægge parkerne sammen, og holdningen er da også tydeligt hos løsgænger Henrik Arens.
Til Århus Stiftstidende siger han:
"Selv om jeg deler intentionen om at samle de to parker skal det først ske på længere sigt, og når det giver mening. Og det er ikke nu, hvor det får en ret stor virkning på trafikken. Jeg ønsker ikke at hetze folk, der er afhængige af en bil, og slet ikke så længe den kollektive transport kun er blevet ringere og dyrere."
Omvendt mener borgmester Jacob Bundsgaard (S), at nogle har en tendens til kun at se på det, man mister, i stedet for at se på, hvad et stort, grønt samlingspunkt midt i byen kan bringe med sig.
Vejen markeret med rødt viser den del af Frederiks Allé, der efter planen skal spærres af for biltrafik ved sammenlægningen af de to parker. Foto: Screenshot, Google Maps