Det skulle være så godt, men det kan med god samvittighed påstås, at det er endt ret skidt.
Aarhus Kommune har denne vinter installeret 40 sensorer på seks cykelstier, som kan måle asfaltens temperaturer.
Målingerne er så koblet op på en sms-service, som cyklister kan tilmelde sig, så de får besked om, hvorvidt de risikerer glatte cykelstier, når de bevæger sig ud på jernhesten.
Projektet har været i gang siden december, men det kan ikke ligefrem påstås at være en massiv succes.
I alt har 1061 borgere meldt sig til sms-servicen, men det vil være en overdrivelse at sige, at deres telefoner har været rødglødende med sms-varsler om glatte stier.
Der er nemlig kun blevet sendt seks sms'er, siden projektet blev sat i søen.
Og med en pris på knap 140.000 kroner, svarer det til lidt mere end 23.000 kroner per sms.
Beskederne har dog ikke været advarsler om at lade cyklen stå. Faktisk har det været opfordringer til netop at tage cyklen, hvilket mange nok havde gjort alligevel.
Samme pris som 30 meter cykelsti
Forsøget med sensorerne er ikke afsluttet endnu, og Teknik og Miljø i Aarhus Kommune fortæller til TV2 ØSTJYLLAND, at man har fået en masse god feedback fra borgerne, som man vil bruge til at udvikle projektet yderligere.
Formålet med projektet er at få flere aarhusianere til at vælge cyklen frem for bilen, og formodningen er, at netop risikoen for glatte cykelstier er noget af det, der kan holde visse borgere fra at stige på jernhesten.
Når det så er sagt, er spørgsmålet, om pengene kunne være brugt bedre på noget andet.
Rådmand for Teknik og Miljø, Nicolai Bang (K), erkender, at 1061 tilmeldte cyklister er for få til at argumentere for, at sensorerne også er at finde ved cykelstierne næste vinter.
Derfor håber rådmanden, at bedre markedsføring kan få flere til at melde sig til servicen.
Nicolai Bang køber dog ikke argumentet om, at pengene kunne have været brugt bedre på at anlægge mere cykelsti. Prisen på projektet med sensorerne ville nemlig kun have givet kommunen omkring 30,5 meter cykelsti, har rådmanden regnet ud.
Sensorerne i cykelstierne er kun sat i retning mod Aarhus – ikke i den modsatte retning.