Danmarks andenstørste by, Aarhus, har en ambition om at være CO2-neutral i senest år 2030.
Men byen når ikke i mål med den drøm, hvis der ikke tages drastiske midler i brug.
Og derfor lufter borgmester Jacob Bundsgaard (S) nu muligheden for et af de, må man sige, rigtig drastiske tiltag: Nemlig helt at forbyde benzin- og dieselbiler i Smilets By.
Det skriver Aarhus Stiftstidende.
Hvornår det så skal være slut med den type biler, og hvor forbudsgrænsen helt præcist skal gå, er en anden snak, som Bundsgaard ikke kan give et svar på endnu.
"Det er der ikke truffet beslutning om endnu. Det kommer også an på, hvilke alternativer man kan stille op, for vi har stadigvæk brug for at kunne bevæge os til og fra den centrale del af Aarhus og rundt i midtbyen," siger borgmesteren til avisen.
Han vil også forbyde plug in-hybridbiler, som kører på både strøm og benzin, men han er åben for, at den type biler kan blive tilladt i byen i en længere årrække, da det er en "overgangsteknologi", som han kalder det.
To tredjedele må ikke køre ind i Aarhus
Ikke overraskende er FDM, interesseorganisationen for danske bilejere, ikke tilhængere af borgmesterens forslag.
Torben Lund Kusk, der er afdelingschef i FDM, fortæller nemlig til Aarhus Stiftstidende, at selv med de mest positive progonser, er det kun en tredjedel af danskerne, der kører elbil i 2030.
Det vil altså sige, at forslaget i praksis vil lukke Aarhus af for to tredjedele af de danske bilister fra 2030, hvis det bliver til virkelighed.
Samtidig peger Torben Lund Kusk på, at elbiler stadigvæk er nogle af de dyreste modeller på markedet, og at der ikke findes særligt mange billige, brugte elbiler endnu. Derfor kan forslaget nærmest udelukke danskere, der ikke tilhører den rigeste tredjedel af befolkningen, fra at køre rundt i Aarhus.
Trængselsproblem
Jacob Bundsgaard understreger, at det er afgørende, at alle har mulighed for at færdes i det indre Aarhus, men at han ikke ser noget problem i, at flere må gøre det via elbus, letbanen, på cykel eller til bens.
Samtidig påpeger han, at der også er et lokalt trængsproblem i Aarhus, som spiller med i overvejelserne omkring det mulige forbud.
I dag kan det være en kamp uden lige at finde en parkeringsplads i Aarhus, og med en investering i den kollektive trafik samt et forbud på benzin- og dieselbiler, mener Bundsgaard, at det kan være med til at afhjælpe de trængselsproblemer, byen er plaget af.
2030-målet i Smilets By er at blive et CO2-neutralt bysamfund i netop 2030.