Det er især i maj, juni og juli borgerne kommer for at få fornyet deres pas, så de kan komme på sommerferie, og i disse måneder har der været rigtigt gode erfaringer med tidsbestilling af pas. Godt 37% af borgerne til pasbestilling i de tre måneder havde benyttet sig af tidsbestillingen. Det vil sige mere end 3.600 ekspeditioner skete på baggrund af tidsbestilling. Også ældre medborgere, som skal i Borgerservice for at forny kørekort er glade for løsningen. Her er det knap 25%, som bruger tidsbestillingsmuligheden.
De, som ikke bestiller tid, vil opleve længere ventetider, da tidsbestillingerne altid kommer forrest i køen. Få besked INDEN passet udløber Som noget helt nyt har Borgerservice i Aalborg Kommune og kommunens leverandør af passystemet udviklet en service, der sender en meddelelse til borgernes digitale postkasse om, at deres pas udløber om 4 måneder. Servicemeddelelsen indeholder også link til, hvordan borgerne kan bestille pas hjemmefra og link til Borgerservices tidsbestilling. På den måde håber Borgerservice ud over, at borgerne får bestilt deres nye pas i god tid inden udlandsrejsen, også at bestille tid i Borgerservice og indlede pasbestillingen hjemmefra. ”Ved at sende servicemeddelelser om pas, der udløber, sætter Aalborg Kommune data, som vi allerede har, i spil på en ny måde. Der er årligt godt 28.000 pas-ekspeditioner i Borgerservice i Aalborg og der er desværre mange, som er i sidste øjeblik med pasbestillingen”, siger Dorthe Jespersgaard. Foreløbig er det kun de borgere, der har Digital Post, der får en servicemeddelelse, men det er jo også langt de fleste i Aalborg Kommune (91%). Der arbejdes på at kunne sende papirbreve til de borgere, der er fritaget for Digital Post.Tilmeld nyhedsbrev
Tak for din tilmelding.