”Vi har intet mod konkurrence, men vi vil have en chance for at konkurrere på lige vilkår. Den nuværende lov om friplejehjem er gammelt vraggods fra den borgerlige regering, som det ville klæde den nuværende regering at ændre snarest muligt,” siger rådmand Dorthe Laustsen, Aarhus.
Sammen med sundhedsborgmester Ninna Thomsen, København, stiller hun derfor nu forslag til en lovændring, som sikrer en mere lige behandling af de kommunale plejehjem.
Som det er i dag, er kommunerne pålagt en overbetaling af friplejeboligerne. En udgift som KL vurderer løber op i 100 millioner kroner årligt på landsplan.
”Vi har regnet på tallene fra Aarhus, og vi kan se, at det samme mønster gør sig gældende hos os. Vi har 42 friplejehjemspladser, som per plads koster os mere end 50.000 kroner mere om året de kommunale plejehjemspladser, ” siger Ninna Thomsen (SF).
De mener, at flere friplejehjemspladser vil dræne den kommunale pleje, hvis den nuværende betalingsstruktur bevares. Kommunerne kan ikke sige nej til friplejehjemspladser, og jo flere der kommer, jo flere penge til overbetaling bliver trukket ud af den kommunale ældrepleje.
”Som loven er skruet sammen nu, kan vi ikke sige nej til etablering af friplejehjem i vores kommune, og vi har heller ingen indflydelse på antallet af pladser. Vi skal bare betale. Og vi kan altså lave meget god velfærd for de ældre i Aarhus Kommune for de omkring 15 mio. kroner, vi skal smide lige ud af vinduet. Altså, hvis alle danskere skulle på friplejehjem efter den nuværende ordning, skulle vi finde 4.5 mia. ekstra til området på landsplan,” siger rådmand Dorthe Laustsen.
Ud over det økonomiske aspekt ser både rådmand Dorthe Laustsen og sundhedsborgmester Ninna Thomsen også et stort problem i nuværende ordning, som indebærer at friplejehjemmene frit kan vælge på ventelisten af beboere:
”Som det fungerer i dag kan friplejehjemmene skumme fløden og tage de mest raske beboere, uden overhovedet at skele til helheden. Det er slet ikke i orden,” siger Ninna Thomsen.
Fakta
Friplejeboligtaksterne er siden 2009 steget med 5 procent, mens kommunernes ældreudgifter er faldet 20 procent i samme periode på trods af, at der er kommet flere ældre.
Både tallene fra Aarhus og erfaringerne fra København viser at merudgifterne beløber sig til mellem 50.000 -100.000 kr. pr. plads.
Alene i Aarhus Kommune vil etableringen af 144 friplejeboliger medføre udgifter for omkring 15 mio. kroner årligt.
Det er Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, som uddeler kvoterne og det er Social- Børne og Integrationsministeriet, der fastsætter de statslige takster.
Med forslaget til lovændringen ønsker man:
- At indføre maksimum takster for friplejehjem, så prisen per plads svarer til den gennemsnitlige pris på kommunens øvrige plejehjem.
- At kommunerne får indflydelse på visitationen til friplejehjem, så friplejehjem også bidrager med at pleje de mest plejekrævende ældre
- At indføre maksimum takster for friplejehjem, så prisen per plads svarer til den gennemsnitlige pris på kommunens øvrige plejehjem.
- At kommunerne får indflydelse på visitationen til friplejehjem, så friplejehjem også bidrager med at pleje de mest plejekrævende ældre.
- At nedsætte kvoten fra 500 nye friplejeboliger (kvote A+B) til f.eks. 100 pr. år.
- At oprettelsen af friplejeboliger skal ske i samarbejde med den kommune, som friplejehjemmet ønskes opført i. Sådan at kapaciteten tænkes på tværs mellem kommunale plejehjem og friplejehjem. I dag er oprettelsen af friplejeboliger uafhængig af den kommunale planlægning.
- At kommunerne indgår driftsoverenskomst med friplejehjemmene, således at serviceniveauet er ens.