Når de unge har følt sig hjulpet skyldes det ofte enkeltstående behandlere, hvor der har været en god kemi mellem patient og behandler. For at kunne igangsætte en adfærdsreducerende forandringsproces, er det derfor væsentligt, at behandleren har fokus på at sikre en god terapeutisk alliance gennem en empatisk og ikke-dømmende indstilling.
4) Mere individuelt tilpasset indsats
En anden betydning af at blive "set" og "hørt", handler ifølge de unge om at modtage en mere individuelt tilpasset indsats, hvor patienten inddrages i behandlingsforløbet.
”Jeg tror, at dét rigtig mange oplever i psykiatrien (…) det er det der med, at blive talt hen over hovedet på eller bare ikke føle sig hørt overhovedet. Og dem, som måske siger: "Jamen vi vil gerne lytte til dig nu" og så når du åbner op, så bliver det bare slet ikke lyttet til alligevel. Eller man tager alligevel en hel anden beslutning end det man lige har snakket om. Hvor det synes jeg ikke, at de gjorde på [mit bosted red.]. Selvfølgelig, så kunne man ikke få alle ønsker opfyldt, men det der med, hvis jeg kommer og siger: "Jeg synes ikke, at det virker mere", eller "jeg synes ikke, jeg har behov for lige så meget hjælp til den her ting, som jeg havde for en måned siden", så bliver det revurderet hele tiden, og det bliver også lagt om. Og for første gang følte jeg mig hørt af fagpersonerne. Det gjorde enormt meget”.
En anden ung fortæller, hvordan nogle behandlere er så fokuserede på at følge handle-og behandlingsplaner, at substansen i behandlingen udvandes. En tredje ung understreger vigtigheden af ”at dem der møder mig, ser hvem jeg er, og ser udover at jeg er selvskadende” for at styrke den enkeltes behandlingsmotivation. Der er ifølge de unge behov for mere individuelt tilpasset behandling, hvor de sundshedsprofessionelle betragter patienterne på et mere individuelt plan og tager hånd om den enkelte individuelle mestringsstøtte og mestringsbehov.
5) Arbejde "bagom" den selvskadende adfærd
De unge fortæller samstemmende på tværs af interviewene, at behandlingen opleves som meget lidt virksomt, hvis der fokuseres mere på selve selvskaden end det bagvedliggende, der udløser adfærden. Her er ifølge de unge vigtigt, at behandlingen medfører, at der skabes en større bevidsthed om selvskadens funktion.
”Det er vigtigt, at man selv kommer frem til at være bevidst om det. Og det er også derfor jeg tror, at jeg i dag kan kontrollere min selvskade (...) Jeg ved i hvilke situationer, jeg gør det. Jeg ved, at hvis jeg gør dét, så er der en risiko for at jeg gør selvskade. Hvis jeg gør noget andet, så er den [risikoen red.] mindre. Okay, så gør jeg dét."
Derudover peger de unge på, at det hjælper at lære at sætte ord på selvskaden og blive bedre til at aflede sig selv. Det vigtigste for de unge er her, at behandlingen sker i en dialog, hvor den unge selv er med til at sætte retningen for behandlingen, så det giver mening for den enkelte. Der er desuden en stor enighed blandt de unge om, at det vigtigste i forhold til at aflede sig selv er, at man gør noget lystpræget, der er et aktivt tilvalg frem for selvskaden. Arbejdet med at adressere det bagvedliggende i behandlingen er altså ifølge de unge et meget afgørende element i at sikre en virksom behandling mod selvskadende adfærd.
6) Social smitterisiko på bosteder og specialinstitutioner
Fire af de fem unge har været frivilligt eller tvangsanbragt på bosteder eller specialinstitutioner. Flere har her oplevet en negativ indvirkning på deres eget behandlingsforløb ved at bo sammen med andre personer med svært selvskadende adfærd.