Danske virksomheder er i dag mere afhængige af deres hjemmeside end for blot få år siden. Den stigende digitalisering betyder, at de fleste virksomheder i dag er afhængige af at have en god og brugervenlig hjemmeside.
Men kravene til hvad der udgår en brugervenlig hjemmeside ændrer sig hele tiden, og særligt i år forventes der at komme en lang række nye tiltag, der kan koste danske virksomheder dyrt, hvis de ikke tilpasser sig.
Det digitale bureau Obsidian Digital har taget et kig på nogle af de vigtigste trends, der forventes at præge internettet i det kommende år, og forklarer her, hvordan disse nye tiltag kan påvirke danske virksomheder.
Hurtige loadtider bliver kun vigtigere i fremtiden
En af de vigtigste nyheder fra Google er, at man fra juni i år vil lægge større vægt på hurtige load tider end man har gjort tidligere. Her har man også sagt, at mobilhastighed vil blive en direkte rankingfaktor. Det var det ikke tidligere.
Årsagen til dette skifte skal ses i, at antallet af mobilsøgninger for længst har overhalet antallet af dekstopsøgninger og derfor er det naturligt, at Google vil give sine brugere en så god brugeroplevelse som muligt.
Derudover ved man, at Google på sigt vil lancere en mobile-first opdatering, der betyder, at Google først og fremmest vil indeksere det indhold, der optræder på ens hjemmesides mobilversion frem for det indhold, der fremgår via ens desktop version.
For danske webshops betyder denne udvikling, at rigtigt mange bør få deres hjemmesider hastighedsoptimeret.
Særligt når det kommer til mobile søgninger. Her spiller både, hvordan ens hjemmeside grundlæggende er kodet en stor rolle for ens resultater. Men en anden meget vigtig ting, som mange overser, er hvor vigtigt en god hostingservice er.
Hosting af din hjemmeside er afgørende for, hvor hurtigt Google kan loade din hjemmeside i første omgang. Med denne opdatering stiller Google altså både større krav til webudviklere og til hostingudbydere.
Der findes dog mange stedet, hvor du kan sammenligne hostingservices herhjemme. Et af de mest brugte sider til dette er Hostingguiden.dk.
HTTPS er snart et krav – ikke blot en mulighed
En anden vigtig opdatering som kommer til at få stor betydning fremadrettet, er Google meddelelse om, at man snart vil give en ’ikke sikker’ betegnelse til alle hjemmesider, der ikke er krypteret med HTTPS.
Kort sagt kan det betyde, at Google ikke vil loade din side, hvis du bruger Google Chrome og ikke har opsat din hjemmeside med HTTPS.
Årsagen til denne udvikling skal ses i lyset af, at Google ønsker at fremme et sikkert internet, og her spiller HTTPS en stor rolle.
Google Chrome er i dag den mest brugte browser i verden, så dette er en opdatering, som formodes at få andre browsere til at følge trop.
De fleste danske webshops har i dag krypteret deres hjemmeside korrekt. Derfor vil denne opdatering, særligt kunne komme til at ramme servicevirksomheder.
Eksempel: Bro Kommunikation
Et eksempel på en virksomhed som kan blive påvirket af denne opdatering, er kommunikationsbureauet BRO Kommunikation. Bro Kommunikation er lige nu ikke opsat med HTTPS, og det kan derfor betyde, at man ikke kommer til at kunne tilgå siden via Google Chrome, når disse nye regler bliver fuldt implementeret.
BRO Kommunikation ligger dog ikke inde med, og behandler ikke personfølsomme oplysninger såsom det er tilfældet med webshops – og derudover har hjemmesiden et stærkt brand og er derfor ikke en hjemmeside, som man som bruger ikke ville have tillid til.
Men det er Google ligeglad med. I hvert fald fra juni måned og fremefter.
Derfor er der lige nu mange virksomheder som BRO Kommunikation, der bør skynde sig at få anskaffet sig et SSL-certifikat, så man ikke risikerer at miste en stor del af sin trafik til sommer.
Struktureret data giver ekstra muligheder – men vi bruger dem ikke
En tredje ting, som stadig bliver vigtigere, hvis man vil have gode placeringer hos Google, er at man bruger struktureret data – og at man bruger det korrekt.
Google er som udgangspunkt ikke særligt god til at forstå, hvad vores hjemmesider handler om. Den har kort sagt brug for så meget hjælp som muligt. En af de måder man kan hjælpe Google med at forstå ens hjemmeside, er ved at implementere såkaldt ’struktureret data’ på ens hjemmeside.
Struktureret data er kort sagt ekstra kode eller java-scripts som angiver noget konkret om en given URL.
På denne måde kan man indsætte anmeldelser på ens produktsider, eller man kan fremhæve ens priser, tilbudskampagner eller blot forklare Google, at ens hjemmeside er en virksomhed, der arbejder inden for en bestemt branche såsom uddannelse eller sundhed.
I dag bruger kun 33% af alle hjemmesider på verdensplan struktureret data, hvilket er for lidt.
For i takt med at Google genre vil besvare flere og flere søgninger så hurtigt som muligt, så bliver Google mere og mere afhængig af, at kunne finde hjemmesider inden for bestemte brancher og nicher.
Google har også sagt, at man foretrækker, at struktureret data implementeres med java-scrips og ikke blot med HTML-kode, hvilket betyder, at dette er et teknisk element, som har fået og vil få stadig større betydning fremadrettet.
Eksempel: Internetpriser.dk
Et klassisk eksempel på en hjemmeside, som ikke gør brug af struktureret data, men som burde gøre det, er internetpriser.dk.
Internetpriser.dk er en af Danmarks største og mest velkendte sammenligningstjenester for internet- og mobiludbydere herhjemme.
Ligesom BRO Kommunikation er der her tale om en virksomhed med mange år på bagen. Men på trods af dette, så bruger virksomheden ingen form for struktureret data, hvilket kan virke paradoksalt, når man som hjemmeside lever af at formidle de bedste priser og udbydere inden for denne branche.
Ved at indsætte struktureret data i form af eksempelvis reviews vil en hjemmeside som internepriser.dk og mange andre i øvrigt, kunne skille sig mere ud i søgeresultaterne og give en større tryghed til brugerne, hvilket bidrager kraftigt til at øge ens indtjening og også ens placeringer hos Google.
Forkert implementering af HREFLANG-tag ødelægger din vækst fra udlandet
En fjerde ting, som kan koste placeringer og ikke mindst indtjening for danske webshops, er korrekt implementering af det såkaldte ’HREFLANG-tag’.
Et HREFLANG-tag bruges til at fortælle Google, at ens hjemmeside findes på flere sprog.
Her ser vi ofte, at mange danske hjemmesider ikke har opdaget dette korrekt, hvilket gør det sværere at rangere godt i flere lande.
Hvis man har brugt mange penge på at udvide sin forretning til et nyt marked, såsom det svenske, norske eller engelske, så er det virkelig ærgerligt, at netop dette skal begrænse ens succes.
Eksempel: Lånio.dk Såfremt Lånio ønskede at skalerede deres forretning til udlandet, skal de implementere HREFLANG-tagget. Når koden implementeres, så skal hver eneste URL linke til den "matchende" url på den modsatte sprogversion. På den måde fortæller hjemmesiden via kildekoden, at URL'en er identisk med en anden URL men på et andet sprog.Google har selv kaldt implementering af netop dette tag for ’det mest komplicerede’, når det kommer til arbejdet med SEO.
Her kan man dog som dansk virksomhed i stedet vælge at oprette separate lande-domæner, hvis man vil udvide til et nyt land.
Flere undersøgelser viser også, at brugere i Europa, og resten af verden, er mest tilbøjelige til at klikke på nationale domæner som .dk eller .se fremfor .com.