OPS-stafetten
Læs de tidligere indlæg i OPS-stafetten her.
Af blandt andre Carl Holst, Christian Bason, Mette Frederiksen og Nicolai Wammen.
1. Hvorfor er det vanskeligere at drive hjemmepleje end en byggeplads?
Den primære forskel på hjemmepleje og andre brancher er, at pleje er en menneske til menneske produktion og ikke en menneske til teknologi produktion. Hertil kommer at køberen af produktet ikke er den samme som modtageren og at modtageren (borgeren) indgår som del-producent i ydelsen. Endelig er det åbenlyst, at ydelsen ikke har en fast form. Hverken køber eller modtager står med noget der kan måles med en lineal. Samtidig er der tale om store tal, når man ser på, hvor mange gange, der rent faktisk er kontakt mellem omsorgspersonale og borgere. En hjemmepleje med 2000 borgere har eksempelvis næppe under 30.000 besøg om måneden. Besøg der hver gang de foretages skal finjusteres individuelt mellem mindst to personer, for at løse opgaven. Hertil kommer at hjemmehjælperen skal fortage denne finjustering mange gange i løbet af en arbejdsdag. Vi har altså at gøre med et produktionsapparat der ikke er mekaniseret som en kran på en byggeplads. Leverandører og udbydere skal altså huske på, at pleje- og omsorg handler om mennesker, og det skal udbud og samarbejde tage hensyn til. 2. Hvad er konsekvensen når konkursen rammer Der mangler præcedens og tilpasning af reglerne, når konkurser rammer pleje- og omsorgssektoren. De nuværende regler tager ikke hensyn til, at der minuttet efter en konkurs står borgere med akut behov for pleje. Men kommunen kan ikke uden videre overtage medarbejderne fra et konkursbo og drive hjemmeplejeydelserne videre i eget regi, for så pålægges kommunen alle medarbejderforpligtigelserne. Lønmodtagernes Garantifond dækker simpelthen ikke medarbejdernes løn, hvis kommunen vælger midlertidigt at sætte den konkursramte virksomheds medarbejdere til at passe de samme borgere, dagen efter konkursen. Det kan blive en meget dyr omgang, og derfor er det forståeligt, at kommuner favner lidt i blinde i øjeblikket. De samme regler gælder, hvis kommunen lader en privat leverandør overtage medarbejdere, så smutter ”Sorte Per” videre til dem. Problemet her er, at hverken kommunen eller de private leverandører kan iværksætte et beredskab og siden overdrage opgaverne til nye leverandører uden adgang til de medarbejdere, der nu er omfattet af en konkurs. I Gribskov har man måske fundet en fornuftig løsning ved at indgå en hurtig aftale med kurator, så medarbejdernes løn er garanteret i en beredskabsperiode indtil en ny løsning er fundet. Skulle kommunen eller en leverandør alligevel have en størrelse, så man undgår at anvende de tidligere medarbejdere, vil kommunen stå med et andet problem, nemlig et antal arbejdssøgende i kommunens jobcenter, som vil påføre kommunen en ny omkostning, omend det ikke berører hjemmeplejeområdet.OPS - Få overblik her
3. Hvordan kan kommunen forberede sig?
Grundlæggende er udfordringen, at kommunen ikke har lang tid til at handle, når først konkursen er officiel. Her er fem håndgreb som enhver kommune kan anvende, hvis den vil ruste sig mod evt. konkurser.- Tjek priserne grundigt, ved ethvert udbud
- Nedsæt et akutberedskab
- Læg en beredskabsplan for sikring af borgere, medarbejdere
- Fasthold den gode dialog
- Afsæt budgetmidler til mulige løsninger
Udbuds-stafetten
Relevante aktører bidrager til Udbuds-stafetten med ny viden og betragtninger om den kommende udbudslov. Læs alle indlæg her.
Læg en beredskabsplan
Et er at oprette et akutberedskab, men det skal også indøves. Når man lægger beredskabsplanen bør man som minimum være opmærksom på følgende.
- Observationsfasen – Den daglige drift, før konkursen, hvor folk med kendskab til det lokale marked vil have iagttaget tilstande, hvis data kan bruge ift. de efterfølgende faser
- Akutfasen – Her får kommunen kendskab til konkursen og akutberedskabet aktiveres.
- Reaktionsfasen – Her er mulighed for at handle i et kort tidsvindue, men informationen siver hurtigt.
- Gennembrudsfasen – Her konkursen er officiel for borgere, medarbejdere m.v. og kommunen bekendtgøre sin plan.
- Handlingsfasen – Her viser kommunen ved sine handlinger at den har ro og overblik.
Afsæt budgetmidler til løsninger
Det lyder banalt, men et udbud koster penge. Offentlig hjemmepleje har også kriser ligesom alle andre områder. Kriser, som kræver en ekstra indsats. Afsæt derfor midler til de kriser der givet vil opstå over en 6 års periode. Primært en sikring af, at akutberedskabet. Det kan være til indkøb af særlig rådgivning eller ledelse af de konkursramte medarbejdere i kort periode mhp. sikring af borgerne indtil en mere permanent løsning er fundet. Få sat ord og tal på midlerne og indarbejd det i udbudsmaterialer og kontrakter. 4. Når konkursen rammer er vinduet til handlemuligheder ekstremt lille Fra det øjeblik en leverandør meddeler konkurs i retten, er konkursen offentlig. Herfra har kommunen et smalt vindue af handlemulighed på maksimalt 24 timer (Fase 2 – 3). Når kommunen først er inde i reaktionsfasen er der ikke tid til at overveje handlinger og løsninger, der også på længere sigt holder. Derfor er det væsentligt at der på forhånd er nedsat et kompetent og trænet akutberedskab. Der findes en række løsningsmodeller, som er mere eller mindre afprøvede, hvor der her blot nævnes et par stykker til information- 1. Vikarmodellen
- 2. Markedsmodellen
- 3. Risikospredningsmodellen