Digitalisering: Kommunerne bruger hvert år omkring fem milliarder kroner på indkøb af it- og digitalisering. Samlet set bruger stat, region og kommune i snit kr. 200 pr. borger på den konto i følge en artikel i ComputerWorld.
SamfundsDesign har derfor spurgt kommunaldirektør Lau Svendsen-Tune, Vordingborg Kommune om hans syn på udfordringerne ved kommunernes digitalisering.
Bliv redaktør for dit eget indhold
DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.
Han fremhæver, at det vigtigste for ham er, at der er et godt brugerperspektiv, når kommunen digitaliserer:
- Det vigtigste for mig er, at vi der er et godt brugerperspektiv, at vi tænker i både økonomiske og kvalitetsmæssige gevinster, at vi undgår at investere i systemer som lover for meget, og derfor er med til at skabe en negativ holdning til ny teknologi og digitalisering.
Føler du, at du er under et digitalt pres, og i givet fald hvordan?
- Den digitale forandring går stærkt, og vi skal følge med i kommunerne.
Men vi har med store organisationer at gøre, og vi skal sikre ligebehandling og forudsigelighed i vores myndighedsopgaver – også på tværs af kommuner. Så derfor kan vi ikke altid rykke så hurtigt, som nogen tænker, at vi burde kunne.
Hvad er det for udfordringer, I står med ift. it og digitalisering?
- Det er systemer som ikke lever op til, hvad der er lovet, kompetencebehov hele vejen rundt om løsningerne – også hos brugerne. Tilstrækkelige ressourcer til at sikre en god implementering.
EG/Samfundsdesign på DenOffentlige
EG er Skandinaviens førende it-servicevirksomhed med over 12.000 kunder.
Virksomheden er aktiv redaktør for eget indhold på DenOffentlige og driver hertil sine egne dialogplatforme på SamfundsDesign.dk og
TransformationTools.dk.
Hvordan klarer I de udfordringer?
- Gode business-cases, god uddannelse, stærk implementeringsplan og evne til gevinstrealisering, når den er der.
Hvad er de vigtigste kompetencer for en kommunaldirektør?
- At kunne lede disse forandringer og kunne skabe den nødvendige fortælling om, hvor det er vi gerne vil hen og hvilke gevinster - i bred forstand - vi gerne vil opnå. Altså se muligheden, skabe mening og styre implementering.