Vinterferien er fuld gang i store dele af landet, og coronapandemien har sat en stopper for, at danskere er taget på skirejser eller fløjet på solferie mod varmere himmelstrøg. Vinterferien nydes i år i stor stil herhjemme. Danskere har forud-booket over dobbelt så meget tid i hjemlandets feriehuse i februar 2021 sammenlignet med året før, viser tal fra Danmarks Statistik.
Meget tyder nu på, at coronakrisen også sætter spor i vores flyvevaner i fremtiden. For i en befolkningsundersøgelse, Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA, har 30 pct. svaret: ”Jeg vil ikke flyve så ofte som før corona-krisen” eller ”jeg vil flyve kortere distancer end før corona-krisen” eller ”jeg vil helt holde op med at flyve”.
”Det er godt nyt for klimaet, at så mange har fået øjnene op for, at der er dejligt at holde ferie i Danmark, eller at man kan rejse på andre måder end med fly,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.
Hver danskers forbrug udleder cirka 17 ton CO2 pr. år ifølge Concito, hvor flyrejser alene står for 2-3 ton af dem. Derfor er der meget at spare i det store CO2-regnskab, hvis vi i fremtiden vælger at holde ferierne hjemme i Danmark eller bruger andre transportformer end fly for at komme rundt i Danmark og resten af verden.
Seriøs overvejelse
”Vores befolkningsundersøgelse viser, at knap en tredjedel af befolkningen seriøst overvejer, om det nu også er nødvendigt at flyve, når man skal på ferie, eller om man kan tage bil, tog, bus eller allerbedst: cyklen,” siger Thomas Damkjær Petersen.
Coronapandemien sætter måned efter måned sine tydelige spor i mange brancher blandt andet i flytrafikken. Knap 170.000 passagerer gik igennem Københavns Lufthavns terminaler i januar i år. Det er hele 91,9 procent færre end sidste år. Når verden åbner igen, forventes det, at flytrafikken vil stige igen.
”Det er ikke fordi, vi går ud og anbefaler, at folk slet ikke skal flyve i fremtiden. Men det er rigtig godt for det store internationale klimaregnskab, hvor vi jo har underskrevet Paris-aftalen, der forpligter os til at bidrage med at sænke CO2-udledningen væsentligt. Derfor er det sød musik i mine ører, at danskerne nu ser ud til at tænke fly mere ud af ligningen, når det handler om ferierejser,” siger Thomas Damkjær Petersen.
Flytransporten har brug for ny luft under vingerne. IDA arbejder derfor på at begrænse udledningerne ved flyvning blandt andet udvikling af alternative brændstoffer med teknologier som power-to-x.