Danskerne bruger i gennemsnit 2.580 kr. på økologi om året og kan dermed smykke sig med et dobbelt verdensmesterskab i økologi. For også når det kommer til den økologiske markedsandel, ligger vi helt i top med 12,1 pct. Det viser den årsrapport, som det schweiziske forskningscenter FiBL og den internationale økologiske organisation IFOAM offentliggør i dag i forbindelse med åbningen af verdens førende økologiske fødevaremesse BioFach.
”En del af forklaringen på vores verdensmesterskab er, at økologiske fødevarer har en fremtrædende plads i de supermarkeder, hvor danskerne gør deres daglige indkøb. I mange andre lande skal kunderne i specialbutikker for at købe økologi,” forklarer Pernille Bundgård, som er markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
”Men en anden del af forklaringen er, at forbrugerne i stigende grad efterspørger fødevarer, der leverer på bæredygtighed.”
Rapporten fra FiBL peger da også på, at økologiske fødevarer har et endnu større potentiale i fremtiden. Ikke mindst fordi forbrugerne har øget fokus sundhed, miljø og klima – hvilket er blevet forstærket under Covid-19 pandemien. Rapporten forklarer, at mange europæiske lande har oplevet store stigninger i salget af økologiske fødevarer under nedlukningerne, og at forbrugeren har flere penge til at forkæle sig selv med økologi i en tid, hvor det ikke er muligt at rejse, gå på restaurant og til kulturelle begivenheder. De endelige tal fra 2020 er dog ikke opgjort i den nuværende rapport.
”Vi ser de samme tendenser i Danmark, hvor salget af økologi er steget markant under corona. At udviklingen er den samme i de lande, som danske virksomheder eksporterer til, giver virkelig gode muligheder både for dem, som allerede er på eksportmarkederne, men i særdeleshed for dem, der er på vej,” siger Pernille Bundgård.
Det internationale marked for økologi har aldrig været større. På verdensplan blev der i 2019 solgt økologiske varer til en værdi af 106 mia. euro, hvilket svarer til ca. 788 mia. danske kroner – en stigning på 3 pct. fra året før. De største markeder for økologiske fødevarer er USA (44,7 mia. euro), Tyskland (12 mia. euro) og Frankrig (11,3 mia. euro).