Mindst 1,5 meters afstand til cyklister. Det er kravet fra Cyklistforbundet til selvkørende biler.
”Selvkørende biler skal programmeres, så de overholder reglerne i trafikken. Vi mener af sikkerhedsmæssige årsager, at det skal være et af kravene, at de holder en afstand på mindst 1,5 meter til cyklister,” siger direktør i Cyklistforbundet Kenneth Øhrberg Krag.
Cyklistforbundet ønsker desuden, at kravet bliver skrevet ind i færdselsloven.
”Færdselsloven skal præcisere, at biler skal holde en afstand på minimum 1,5 meter, når de overhaler cyklister. Det er allerede tilfældet i flere europæiske lande. Vi mener ikke, at det skal være op til den enkelte bilproducent frit at definere, hvad en passende afstand vurderes at være. Det skal Færdselsloven fastsætte,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Op til den enkelte
Som det er nu, er det op til den enkelte bilist at vurdere, hvad der er en ’sikker’ afstand ved overhaling af en cyklist.
”Det er op til bilistens vurdering, men rigtig mange cyklister på landevejen har oplevet at blive overhalet alt for tæt, og hvis en lastbil overhaler dig på tæt afstand, kan det være decideret farligt på grund af lufttrykket. Så vi går ind for, at kravet om mindst halvanden meters afstand skal gælde for alle, men det er ekstra vigtigt i forhold til selvkørende biler, hvor der slet ikke er en menneskelig fører, der kan vurdere situationen,” siger Kenneth Øhrberg Krag.
Fakta
Høringssvaret fra Cyklistforbundet er vedrørende forslag til ændring af færdselsloven (revision af forsøgsordning for selvkørende enheder).
Høringsdetaljer - Høringsportalen
Se hele høringssvaret her
Selvkørende biler skal indrette sig efter fodgængere og cyklister