Det kan ske for den bedste, at man ender i et havari, når man kører ude på vejene.
Du kan punktere, du kan blive ramt af en anden trafikant, en drivrem kan knække eller noget helt fjerde kan være skyld i, at bilen pludselig ikke vil køre.
Du trækker selvfølgelig ind til siden, hvis du kan, og du sætter også havariblinket til - men husker du så også advarselstrekanten?
Det gør du nok, men spørgsmålet er, om du nu også stiller den rigtigt.
Det er der nemlig mange danskere, der ikke gør - hvad end de skyldes uvidenhed eller dovenskab.
Det siger loven
Ifølge "Bekendtgørelsen om brug af advarselstrekant og havariblink" er der nemlig en minimumsgrænse for, hvor langt fra køretøjet, advarselstrekanten skal stå, og det er mere, end de flest måske tror.
I §1 stk. 2. står der nemlig klart og tydeligt:
Advarselstrekant skal anbringes yderst på kørebanen i samme side som det standsede køretøj. Trekanten skal anbringes med front mod færdselsretningen mindst 50 meter, på motorvej dog mindst 100 meter, før det standsede køretøj.
Læg lige mærke til den sidste del om motorvejen. Der skal trekanten altså placeres mindst 100 meter før køretøjet - og tænk så lige over, hvor mange der slet ikke når ud på den afstand.
Men hvordan ved man så, om man faktisk er nået mindst 100 meter fra køretøjet? Der kan du passende bruge markeringspælene.
Kilometer og meter
På de velkendte hvis pæle med reflekser er der nemlig også to tal: Et over en vandret streg og et under.
Tallet over den vandrette streg angiver, hvor mange kilometer man er nået siden vejens begyndelse. Tallet under den vandrette streg angiver, hvor mange hundrede meter, der er gået siden den sidste markeringspæl (hvis der for eksempel står 8 på skiltet, svarer det til 800 meter).
Så hvis du på et tidspunkt havarer på motorvejen skal du altså gå tilbage til den sidste markeringspæl, du har passeret - og så skal du gå hele vejen hen til den pæl, der var før den og sætte advarselstrekanten!
På den måde er du sikker på, at du har mindst 100 meter fra advarselstrekanten til dit køretøj.
Havariblink er ikke nok
Nogle tænker måske, at det er nok "bare" at tænder for havariblinket, når man er nødt til at holde ind til siden, fordi man ikke kan køre.
Men læser man videre i bekendtgørelsen kan man under §1 stk. 3 læse følgende:
Køretøjet kan under samme betingelser som angivet i stk. 1 afmærkes med havariblink. Afmærkning med havariblink fritager ikke for afmærkning med advarselstrekant.
Det er altså IKKE nok at tænde havariblinket, så sørg for at have et par gode sko med i bilen, så du kan få sat advarselstrekanten det rigtige sted.