Hvad der virker som en smart digital løsning, der samtidig sparer parkeringsselskaberne for at have p-vagterne gående rundt, kan meget vel være ulovlig.
Det er de stadig flere p-anlæg, hvor et kamera aflæser bilisternes nummerplader ved ind- og udkørsel, der er problemet. Får bilisten ikke betalt, eller er der på anden vis parkeret ulovligt, sættes p-afgiften nemlig ikke i bilens forrude, men kommer i stedet elektronisk. Ofte med dages forsinkelse og uden mulighed for bilisterne for at vide, at de – måske – har parkeret ulovligt.
Men de ”usynlige” p-afgifter er i strid med reglerne om kontrolafgifter på private parkeringsområder, mener FDM.
”Vi har i FDM fra første færd været sikre på, at reglerne ikke giver p-selskaberne lov til blot at sende parkeringsafgiften med posten, fordi man har valgt at spare p-vagten væk. Reglerne er ganske klare: Afgiften skal sættes i forruden eller gives til føreren. Parkeringsselskabernes model, hvor registrering ved ind- og udkørsel bruges til at sende en p-afgift i stedet for at sætte den på bilen, er i FDMs optik kun til fordel for parkeringsselskaberne og deres indtjening,” siger Dennis Lange, der er chefkonsulent i FDM.
Fratager bilisten sine forholdsregler
Problemet er bl.a., at bilisten ikke har en reel mulighed for at modbevise en afgift eller i øvrigt indsamle relevant dokumentation.
”Med modellen fratages bilisten muligheden for at tage sine forholdsregler – f.eks. at tage billeder af forholdene – i forbindelse med udstedelse af afgiften, da man først gøres bekendt med afgiften dage eller uger senere. Dernæst er der en stor risiko for, at afgiften rammer den forkerte, da den sendes til den registrerede ejer/bruger af bilen, der ikke nødvendigvis er den samme som føreren,” påpeger Dennis Lange.
Både Forbrugerombudsmanden og transportministeren deler FDMs opfattelse af de digitale p-afgifter. Forbrugerombudsmanden præciserede i juli 2024 over for parkeringsselskaberne, at p-afgifter skal sættes i forruden eller overdrages fysisk til føreren af bilen, og i denne måned er Parkeringsklagenævnet, der behandler klager om p-afgifter på privat område, indkaldt til orienteringsmøde i Transportministeriet.
”Vi er glade for, at Forbrugerombudsmanden og transportministeren læser bekendtgørelsen på samme måde som FDM. Der er brug for en afklaring, og vi håber, at der fremadrettet ikke vil være tvivl om, hvordan reglerne skal forstås,” siger Dennis Lange.
Læs mere om kritikken af de digitale p-afgifter på fdm.dk.