Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Uret tikker: Om få uger skal tusindvis af virksomheder have implementeret ny lov

Lovgivning

24/11/2023 08:04

J. Bøgen

Fra søndag den 17. december er det lovpligtigt for private virksomheder mellem 50 og 249 ansatte.

Om få uger bliver det lovpligtigt for virksomheder med over 50 ansatte at have en whistleblowerordning.

Ordningen skal give medarbejderne mulighed for at indberette lovovertrædelser og andre alvorlige forhold i virksomheden.

Medarbejderne skal som minimum kunne indberette enten mundtligt eller skriftligt til virksomhedens whistleblowerordning.

Dog er det op til virksomheden at beslutte, hvorvidt de ønsker at udvide ordningen, så også eksterne personer kan indberette aktiviteter. 

“Vi oplever stadig, at flere virksomheder endnu ikke har påbegyndt hverken overvejelser eller etablering af en whistleblowerordning. Det er vores anbefaling at komme i gang hurtigst muligt. Implementering af en whistleblowerordning og udarbejdelse af lovpligtige politikker og procedurer tager tid, og det er vigtigt at handle nu, så virksomheder kan nå at leve op til lovkravet inden deadline,” siger Trine Vestengen Hopkins, partner og Head of Risk Assurance i PwC, og understreger:

"En whistleblowerordning er ikke blot en juridisk forpligtelse, men også et vigtigt værktøj for at sikre en sund og transparent virksomhedskultur. Det giver medarbejdere en stemme og sender et klart signal om virksomhedens forpligtelse til åbenhed, integritet og bæredygtig forretningspraksis."

Seneste opgørelse fra PwC viser, at de danske C25-virksomheder i 2022 havde 2.367 whistleblower-indberetninger mod 2.057 i 2021 og 1.111 i 2020.

Hvilke emner kan medarbejdere indberette om?

Whistleblowerordningens formål er at etablere en sikker og anonym kanal, hvorigennem medarbejdere trygt kan foretage indberetninger vedrørende alvorlige lovovertrædelser og andre betydningsfulde forhold.

Medarbejderne kan bl.a. indberette forhold som seksuelle krænkelser, grove personrelaterede konflikter, overtrædelser af tavshedspligter, svig, tyveri eller misbrug af økonomiske midler.

“Whistleblowerordning er designet til at sikre, at medarbejderne har en fortrolig kanal til at indberette vigtige lovovertrædelser. Derudover er det et krav, at virksomheden tydeligt kommunikerer om ordningen og fortæller sine medarbejdere, hvor og hvordan de kan indberette. Det er et super redskab til at opretholde virksomhedens integritet, etiske standarder og sikre et transparent arbejdsmiljø,” afslutter Trine Vestengen Hopkins.

Siden december 2021 har det været lovpligtigt for offentlige og private virksomheder med 250 eller flere ansatte at have en intern whistleblowerordning.

Mest Læste

Annonce

13/10/2024

Er din bolig opført før 1984? Så har du nu chancen for at få et gratis hustjek til en værdi af 3.000 kroner. Se nedenfor, hvordan du gør.