Mange flere vælger e-læringsuddannelser - blended learning er fremtidens undervisningsform

Velfærd

18/12/2013 11:50

Professionshøjskolen Absalon

Bliv ergoterapeut, fysioterapeut og sygeplejerske hjemmefra. UCSJ har en stigning på 17 % i det samlede antal e-læringsstuderende. Ny opgørelse viser, at det nu er lykkes for UCSJ at etablere otte uddannelser som e-læring med et stort årligt optag.

41 % af alle ergoterapeuter på UCSJ bliver i dag uddannet som e-lærings studerende, hvor de ikke fysisk skal være til stede på uddannelserne dagligt, men kan følge uddannelsen over nettet hjemmefra.

- “I de senere år har vi udbredt tilbuddet om e-læring til otte uddannelser. Vi kan nu se, at vi har markante optag til e-læring på alle uddannelserne”, fortæller uddannelsesdirektør Hanne Fischer.

Ikke noget man bare tager fra sofaen

14 % af samtlige studerende på UCSJ er nu e-læringsstuderende. I Næstved har de tre sundhedsuddannelser til ergoterapeut, bioanalytiker og fysioterapeut i 2013 i alt 166 på e-læring mod 121 i 2012 - en stigning på 37 %.

I Roskilde er der 203 lærerstuderende på e-læring mod 159 i 2012, og i Nykøbing er der 27 socialrådgivere mod 17 i 2012.

-”E-læringsuddannelser er ikke noget, man bare tager fra sofaen. De studerende får opgaver via en on-line læringsplatform, kombinerer et tæt gruppesamarbejde med medstuderende via bl.a. Skype med fysiske møder på selve uddannelsesstedet, ligesom de skal i praktik som på de almindelige uddannelser, pointerer Hanne Fischer.

Vil skabe ny digital uddannelseskultur

Udbuddet af e-læringsuddannelser er en del af UCSJs vision om at skabe attraktive uddannelser med endnu bedre kvalitet, der kan inspirere og motivere flere studerende til at uddanne sig og tage endnu større ansvar for egen læring. 

E-læringsuddannelserne er en uddannelsesform, der tilbyder en særlig fleksibilitet til særlige målgrupper. Fleksibliteten gør, at flere får mulighed for at uddanne sig.  

- “Satsningen på e-læring er et led i UCSJs vision om at skabe en ny digital uddannelseskultur, hvor alle der går på UCSJs uddannelser, undervises gennem “blended learning” - en kombination af traditionel tilstedeværelse med netbaseret undervisning”, fortæller Hanne Fischer.

Fast fokusområde for ledere og undervisere

UCSJ har gennemført det digitale forandringsprojekt “UCSJ Læring” for alle ledere og medarbejdere, og det er nu et fast fokusområde for ledere og undervisere.

I afdelingen for Forskning og Innovation udvikles viden og projekter om digitale læringsformer. Fx har forskerne hjulpet DTU med at udvikle adgangskurser over nettet til ingeniøruddannelsen, ligesom forskerne hjælper danske skoleledere med digital forandringsledelse.

Yderligere oplysninger:

Mest Læste

Annonce