Det er nok de færreste, som ikke har skullet tage stilling til cookies, når man enten har skullet købe tøj, tjekke flyrejser eller læse nyhederne online.
Og det er der en grund til. Det er nemlig lovpligtigt for europæiske hjemmesider at bede om accept af cookies for at opfylde privatlivslovgivningen. Dog er det langt fra alle, som overholder reglerne. Det viser en ny undersøgelse foretaget af den danske softwarevirksomhed Cookie Information, der er særligt kendt for sin samtykkeløsning: Den popup om accept af cookies, der dukker op på hjemmesider og i apps.
Undersøgelsen viser, at 70 pct. af de 1000 mest besøgte danske hjemmesider bryder reglerne ved at sætte cookies, der ikke er teknisk nødvendige, før brugeren har accepteret cookies. Det kan være cookies til statistik eller markedsføring.
Myndighederne herhjemme i Danmark har startet arbejdet med at scanne automatisk for overholdelse af reglerne, så det kan minde om, hvis man kører for stærkt forbi en fotofælde: Umuligt at undgå, ikke noget at diskutere, og mange hjemmesider kan kontrolleres ad gangen.
Og det er et godt første skridt, da det er et problem, som skal løses gennem mere tilsyn og bedre teknologi, mener Jonas Voldbjerg Andersen, medstifter og medejer af Cookie Information:
“Det er klart, at det vil give rigtig god mening med mere tilsyn generelt i Europa. Det kræver bare, at der bliver udviklet en ensartet praksis, så virksomhederne ved, hvordan de skal navigere i forskellige markeder. De virksomheder, som sætter cookies, der ikke er teknisk nødvendige, før samtykket, bryder faktisk loven, men det er en del af virksomhederne sikkert ikke er klar over. Det er i sidste ende et stort selvmål, da den største trussel mod den positive digitalisering af vores samfund er, at forbrugerne ikke tør bruge digitale services.”
Ifølge Jonas Voldbjerg Andersen har mange danske virksomheder svært ved at se en “business case” i at investere i løsninger, der beskytter privatlivsdata – selvom forbrugerne efterspørger det:
“Alle er de seneste år blevet meget mere opmærksomme på, hvordan deres data bruges af virksomheder. Samtidig er teknologien ironisk nok blevet dårligere til at undgå brud på privatlivsregler. Derfor er der rigtig mange virksomheder, også herhjemme, som simpelthen ikke har ordentligt styr på samtykke til deres cookies, hvilket jo i sidste ende går ud over forbrugerne.”
Læs undersøgelsen på Cookie Informations hjemmeside.