Meta Platforms (selskabet bag sociale medier som Facebook og Instagram) undersøger en plan, der kan tvinge brugere i EU til at betale mere end 100 kroner om måneden for at få adgang til reklamefri versioner af Instagram eller Facebook eller acceptere personlige annoncer for de gratis versioner.
Det skriver nyehdsbureauet Reuters på baggrund af en artikel fra Wall Street Journal.
I henhold til planen ville Meta opkræve omkring 75 kroner om måneden på en computer for en Facebook- eller Instagram-konto og omkring 45 kroner for hver yderligere linket konto, hedder det i rapporten, der citerer folk, der er bekendt med forslaget.
På mobile enheder ville prisen for en enkelt konto springe til knap 100 kroner, fordi Meta vil tage hensyn til provisioner opkrævet af Apples og Googles app-butikker, skriver WSJ.
Gigantbøde kan spille ind
Det sociale mediefirma blev tidligere i år idømt en bøde på 390 millioner euro (2,9 mia. kroner) af Irlands databeskyttelseskommissær, der slog fast, at Meta ikke kan bruge det såkaldte "kontrakt"-retlige grundlag til at sende brugere annoncer baseret på deres onlineaktivitet.
Meta sagde efterfølgende, at det havde til hensigt at bede brugere i EU om deres samtykke, før de tillader virksomheder at målrette annoncering for at imødekomme en række skiftende lovgivningsmæssige krav i regionen.
Meta har nu fortalt europæiske tilsynsmyndigheder, at de håber at udrulle den annoncefri plan, som den kalder subscription no ads (SNA), i de kommende måneder for brugere i Europa, hedder det i rapporten.
En Meta-talsmand sagde til Journal, at virksomheden tror på "gratis tjenester, der understøttes af personlige annoncer", men undersøger "muligheder for at sikre, at vi overholder skiftende lovkrav."
New York Times rapporterede først, at Meta overvejede betalingsversioner af Facebook og Instagram uden annoncer for brugere, der bor i EU, uden at give detaljer om, hvor meget de ville koste.